Ülkemizde yapılan öğrenci kontrol ideolojileri ile ilgili çalışmalara katkı
sağlama düşüncesi ile yürütülen bu araştırmanın amacı, ilköğretim kurumlarında
görev yapan öğretmenlerin, öğrenci kontrol ideolojileri ile okul iklimi ve okul
müdürlerinin yönetsel etkililiğini algılama düzeyleri arasındaki ilişkiyi belirlemektir.
Araştırmanın çalışma grubu, Ġnegöl ilçesinde bulunan kolayda örnekleme yöntemiyle
belirlenen 296 ilköğretim öğretmeninden oluşmuştur. Çalışmada veri toplama aracı
olarak Willower, Eidel ve Hoy (1967) tarafından geliştirilen Öğrenci Kontrol
Ġdeolojisi Envanteri (PCI), Richard L. Andrevs (1970) tarafından geliştirilen
Washington Müdür Değerlendirme Envanteri (WPEI) ile Halpin ve Croft (1963)
tarafından geliştirilen Örgütsel Ġklim Betimleme Anketi (OCDQ) kullanılmıştır.
Elde edilen verilerin çözümlenmesinde korelasyon, Mann-Whitney U ve Kruskal
Wallis - H testleri t- testi, Varyans analizi (ANOVA) ve Çoklu Karşılaştırma
(Multiple Comparisons) testi (Scheffe) uygulanmıştır.
Araştırma bulgularından elde edilen sonuçlar genel olarak aşağıdaki gibi
özetlenebilir:
Çalışmaya katılan öğretmenler öğrenci kontrol ideolojilerinde çoğunlukla
gözetimci kontrol ideolojisine sahiptir.
Okul iklimi boyutlarından sadece öğretmenler arasındaki samimiyet ile
öğrenci kontrol ideolojileri arasında ilişki bulunmaktadır.
Müdürlerin yönetsel etkililiği ile öğretmenlerin öğrenci kontrol ideolojisi
arasında anlamlı ilişki tespit edilmemiştir.
Müdürlerin yönetsel etkililiği ile okul ikliminin samimiyet boyutu arasında
anlamlı ilişki tespit edilmiştir.
Öğretmenlerin öğrenci kontrol ideolojileri ile demografik özellikleri
arasındaki ilişki incelenmiş; öğretmelerin görev yaptıkları öğretim kademesi
ve branşlarına göre anlamlı farklılık tespit edilmiştir.
The purpose of this study, which aims to make contribution to the research
area of pupil control ideologies, is to determine the level of elementary school
teachers „perception about the relationship between school principal managerial
effectiveness and school climate with pupil control ideologies. The sample of the
study consisted of 296 elementary school teachers were chosen by a convenience
sampling. As data collection tools the Pupil Control Ideology (PCI) which was
developed by Willower, Eidel and Hoy (1967), the Washington Principal Evaluation
Inventory (WPEI) which was developed by Richard L. Andrevs (1970) and
Organizational Climate Description Questionnaire (OCDQ) which was developed by
Halpin and Croft (1963) were used. Correlation, Mann-Whitney U and Kruskal-
Wallis H tests, analysis of variance (ANOVA) and multiple comparisons tests were
used for the analysis of data.
The results of research findings can be summarized as follows:
The teachers involved in this study generally have custodial control ideology
in their student control ideologies.
There is only a significant relationship between the teacher sincerity with
pupil control ideology in the dimension of school climate.
There is no statistically significant relationship between school principal
managerial effectiveness and teachers‟ pupil control ideologies.
Although there is statistically significant relationship between school
principal managerial effectiveness and all the variables of school climate,
there is no significant relationship with sincerity.
Difference between teachers‟ pupil control ideologies with teachers‟
demographic characteristics were examined; there is statistically significant
difference between school level and teacher specialization.