Günümüzde rekabet küresel bir boyut kazandığından dolayı, işletmelerin
üretimden pazarlamaya kadar olan süreç içerisinde bir takım inovasyonlar
gerçekleştirmeleri gerekmektedir. Nitekim işletmelerin amaçları doğrultusunda
sürdürülebilir rekabet avantajının sağlanması inovasyon performansları ile doğru
orantılıdır. Çalışmanın amacı, Eskişehir’de süt ve süt ürünleri sektöründe faaliyet
gösteren firmaların inovasyon performanslarının ortaya konularak, en uygun
firmanın belirlenmesidir. Çalışmada firmaların inovasyon performansları üzerinde
etkili olduğu düşünülen kriter ve alt kriterlerin Analitik Hiyerarşi Süreci ile elde
edilen ağırlıkları, Gri İlişkisel Analiz’de veri olarak kullanılmıştır. Böylelikle Gri
İlişkisel Analiz ile her bir alternatif firma için bir önem derecesi ortaya konularak, en
yüksek önem derecesine sahip firmanın inovasyon performansı açısından en uygun
firma olarak belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışma sonucunda, uygulama yapılan
firmalar dikkate alındığında süt ve süt ürünleri alanında birçok firma olmasına
rağmen kapasite bakımından yeterli firmaların azlığının rekabet yoğunluğu
bakımından inovasyon performansını olumsuz yönde etkilediği tespit edilmiştir.
Diğer taraftan çevresel faktörler ve iç faktörlerin, firma stratejik yetenekleri ve
üretim, pazarlama ve Ar-Ge’ye oranla inovasyon performansı açısından daha etkili
olduğu görülmüştür.
Nowadays, because the competition acquired a global dimension, firms must
perform a number of innovations from production to marketing businesses within a
process. Then, to ensure sustainable competitive advantage is directly proportional
through innovation performance for the purposes of the enterprises. The purpose of
the study is to determine the most appropriate firm with putting forward the
innovation performance of firms in Eskisehir dairy sector. In case weights is obtained
by Analytic Hierarchy Process impact on innovation performance of firms that are
considered the criteria and sub-criteria was used as data in Grey Relational Analysis
in this study. Thus, the firm has the highest degree of importance is put forward a
degree of importance In terms of innovation performance was to determine the most
appropriate firm with Grey Relational Analysis for each alternative firm. In
conclusion, when the said firms are considered, although many companies in the
field of dairy has been shown lack of adequate firm innovation to adversely affect the
performance in terms of the competition intensity. On the other hand, environmental
factors and internal factors were found to be more effective in terms of performance
compared with firm strategic capabilities and production, marketing and research and
development.