Dindarlık eğilimi ve iyilik algısını konu edinen bu araştırmanın amacı; lise düzeyinde bulunan gençlerin iç güdümlü ve dış güdümlü dindarlık eğilimleri ile iyilik algıları arasındaki ilişkiyi tespit etmektir. Araştırmanın ana problemini dindarlık eğilimi ile iyilik algısı arasındaki ilişki, alt problemlerini ise bu iki değişkenin cinsiyet, yaş, sınıf, okul türü ve sosyo-ekonomik düzey gibi demografik değişkenlerle olan ilişkisi oluşturmaktadır.
Bu çalışma teorik ve alan araştırması olmak üzere iki ana bölümden meydana gelmiştir. Teorik kısımda dokümantasyon, alan araştırmasında ise anket tekniği uygulanmıştır. Bu doğrultuda, Ankara ilinde beş farklı lise türünde öğrenim görmekte olan ve 379 kişiden oluşan örneklem gurubuyla anket çalışması yapılmıştır. Bu uygulamada “Dini Yönelim Ölçeği” ve “İyilik Algısı Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgulara göre; iç güdümlü dindarlık eğilimi ile iyilik algısı arasında pozitif yönde anlamlı, dış güdümlü dindarlık ile iyilik algısı arasında ise negatif yönde anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Ayrıca dindarlık eğilimi ve iyilik algısı ile bazı demografik değişkenler arasında anlamlı ilişkiler bulunmuştur.
The purpose of this research, that focuses on orientation of religiousness and perception of goodness, is to determine the relation between intrinsic/extrinsic religiousness and perceptions of goodness for adolescent at the secondary level (high school). The main problem of this study is to determine the relation between intrinsic/extrinsic religiousness and perceptions of goodness. Sub-problem of the this study is to determine the relation between these two variables and demographic variables such as gender, age, grade, school type, and socio-economic level. This study consists of two main parts, including theory and field survey. Documentation is applied in theoretical part, and questionnaire (survey) technique is applied in field survey. For this purpose, a questionaire (survey) was conducted with the sample group comprising from 379 people who are studying at five different high schools in Ankara. In this application, "Religious Orientation Scale" and "Perception of Goodness Scale" were used. According to the findings of the study, a positive significant Korelasyon between the intrinsic religiousness and perception of goodness was found, on the other hand, a negative significant Korelasyon between extrinsic religiousness and perception of goodness was found. We also found meaningful relationships between orientation of religiousness and perception of goodness and some demographic variables.