Amaç: Bu araştırmanın amacı, meslek liselerinde görev yapan yönetici ve
öğretmenlerin öğrenen örgüte ilişkin (sürekli öğrenme, diyalog ve öğrenme, takım
halinde öğrenme, paylaşımcı sistemler, ortak vizyon ve yetkilendirme, sistemler arası
bağlantı, destekleyici liderlik boyutlarında) algı düzeylerini tespit etmektir.
Yöntem: Tarama modeli kullanılan araştırmada, amaca ulaşabilmek için veri
toplama aracı olarak anket kullanılmıştır. Araştırma grubunu, 2012-2013 EğitimÖğretim
yılında Bilecik ilinde bulunan, kolayda örnekleme yöntemiyle seçilen, meslek
liselerinde görevli 54’ü yönetici (müdür ve müdür yardımcısı) ve 248’i öğretmen
toplam 302 kişi oluşturmaktadır. Frekans, yüzde, aritmetik ortalama, standart sapma,
bağımsız grup “t” testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) araştırmada kullanılan
istatistiksel tekniklerdir. Farklılıklarda anlamlılık düzeyi olarak 0.05 alınmıştır.
Bulgular: Meslek liselerinde öğrenen örgüt özelliklerinin algılama düzeylerinin
yöneticilerde “yüksek” düzeyde, öğretmenlerde “orta” düzeyde gerçekleştiği
saptanmıştır. Öğretmenlerle karşılaştırıldığında, yöneticilerin okullardaki takımların
okul hedeflerine ulamak için işbirliği içinde çalıştıklarını düşündükleri saptanmıştır.
Algılar, sürekli öğrenme ve takım halinde öğrenme boyutlarında yaşça büyük olan
yönetici ve öğretmenler lehine farklılık göstermektedir. Algılar, tüm boyutlarda meslek
öğretmenleri lehine farklılaşmaktadır.
Tartışma ve Sonuç: Okul ile ilgili düzenlemelerde öğretmenlerin görüşleri
dikkate alınmalıdır. Öğrenen bir örgüt kültürü geliştirilmeli ve öğretmenler gerekli
eğitimleri almaları konusunda cesaretlendirilmelidirler. Takım çalışmasına uygun
ortamlar oluşturulmalı ve öğretmenler takım çalışması konusunda teşvik edilmelidir.
Purpose: The purpose of this research is to find out how features of learning
organizations (in the dimensions of continuous learning, dialogue and inquiry, team
learning, embedded systems, empowerment, system connection and provide
leardership) in vocational high schools respond to the perception of administrators and
teachers.
Method: Survey model and questionnaire as a data accumulating tool have been
used to reach aim in this research. The sample of the research consisted of 302 people
who are comprised of 54 administrators ( manager and assistant manager) and 248
teachers chosen by convenience sampling from vocational high schools in Bilecik,
throughout the education years of 2012-2013. Statistical techniques that are used are,
frequency, percentage, arithmetic average, standard deviation, independent samples “t”
test, one-way ANOVA. Meaningful level in differences is determined as .05.
Results: It is found out that, features of learning organizations in vocational and
technical high schools seem to be “high” level for administrators’ perceptions and
“medium” level for teachers’. Compared with teachers, administrators think that teams
in schools work in collobarate to reach school’s targets. Perceptions differantiate for the
goodness of elder administrators and teachers in the dimensions of continuous learning
and team learning. Perceptions differantiate for the goodness of vocational teachers in
all dimensions.
Discussion and Conclusion: Decisions of the teachers shold be considered for
new regulations about schools. A learning school culture shold be improved and
teachers sould be encouraged to necessary education. Suitable circumstances that
require teamwork should be provided for teachers and teamwork should be supoorted.