Amaç: Okul müdürlerinden beklentiler eğitim yöneticiliğinden eğitim liderliğine
doğru bir geçiş göstermektedir. Daha etkili okullar için eğitim liderliği standartlarına ihtiyaç
duyulmaktadır. Fakat bu konuda yapılmış bilimsel çalışma sayısı Türkiye’de oldukça
sınırlıdır. Bu araştırmanın amacı, ilkokul ve ortaokullarda görev yapmakta olan
öğretmenlerin, okul müdürlerinin sahip olduğu okul liderliği standartlarına yönelik algılarını
betimlemektir.
Yöntem: Bu araştırmada kullanılmak üzere ISLLC standartları ve Türkiye’de okul
müdürleri yeterlikleri üzerine yapılmış çalışmalar sentezlenerek bir anket hazırlanmıştır.
Araştırmanın verileri, 2012-2013 eğitim öğretim yılında Eskişehir merkezde görev yapan 406
ilkokul ve ortaokul öğretmenlerine uygulanan ankete verdikleri cevaplardan oluşmuştur.
Bulgular: Ankete katılan öğretmenler, anket maddelerinin %20’sine katılmakta fakat
çoğunluk oluşturan %80’ine kısmen katılmaktadırlar. En düşük ortalamaya sahip maddeye
göre ( x =2.69) öğretmenler, müdürleri çalışanları motive etmek konusunda kısmen yeterli
bulmaktadır. En yüksek ortalamaya sahip maddeye göre ise ( x =4.18), öğretmenler
müdürlerinin üstlerine saygıyla yaklaştığı konusunda hem fikirdirler.
Tartışma ve Sonuç: Bulgulara göre, okul müdürleri kendilerinden beklenen
standartlara göre kısmen yeterli görülmektedir. Müdürlere okul liderliği yolunda rehberlik
edecek (Türk Okul Liderliği Standartları) oluşturulmalı ve okul müdürleri bu standartlara göre
yetiştirilmelidirler. Ayrıca, mesleki yönden geliştirilmeleri için politikalar oluşturulmalıdır.
Purpose: Expectations from school principals have been changing from educational
management to educational leadership. For more effective schools, educational leadership
standards are needed. However, the number of scientific studies about this field in Turkish
context is limited. The purpose of this study was to define primary and secondary school
teachers’ perception about school leadership standards.
Method: A survey, which is a combination of ISLLC Standards and school principals’
qualification studies in Turkey, was developed and used for this study. The study data
consisted of 406 primary and secondary teachers’ answers towards the survey. The survey
was conducted in the center schools of Eskişehir in 2012-2013 educational year.
Results: Teachers agreed on %20 of school leadership standards were met by their
principals. On the other hand, teachers partially agreed, partially disagreed on their principals’
qualification about %80 of school leadership standards. According to the lowest mean
( x =2.69), teachers partially agreed partially disagree about their principals’ motivating the
working people properly. According to the highest mean ( x =4.18), teachers think their
principals approach superiors respectfully.
Discussion and Conclusion: Considering survey results it can be said that school
principals were perceived partially qualified in the frame of school leadership standards. As
guidance for becoming a school leader, “Turkish School Leadership Standards” must be
developed; also the school principals must be trained by these standards. Also, some
educational policies must be developed for principals to be trained in their jobs.