Amaç: Günümüzde hayatın her alanında problem çözme ve karar verme yetenekleri
gelişmiş bireylere ihtiyaç vardır. Bu nedenle öğrencilere bilimsel süreç becerileri, problem
çözme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve etkili karar verme gibi beceriler
kazandırılmalıdır. Öğrencilerin tartışma etkinliklerine katılımları sadece fen konularını
öğrenmelerini değil, araştırma, problem çözme, sorgulama, karar verme gibi becerilerinin
gelişimine de katkı sağlar. Bu araştırmanın amacı fen eğitiminde argümantasyon odaklı öğretim
yönteminin öğrencilerin karar verme, problem çözme ve argümantasyon becerilerinin
gelişimine etkisini araştırmaktır.
Yöntem: Bu araştırma nicel araştırma yöntemlerinden deneysel desene dayalı olarak
nitel ve nicel veri toplama araçlarının kullanıldığı karma yöntem biçiminde gerçekleştirilmiştir.
Araştırma 2011-2012 öğretim yılında beşinci sınıfa devam eden öğrencilerle yürütülmüştür.
Nicel veri toplama araçları ön test ve son test olarak uygulanmıştır. Bunun yanında video
kayıtları ve öğrenci ürünleri de nitel veri toplama araçları olarak kullanılmıştır.
Bulgular: Araştırma bulguları, argümantasyon odaklı öğretimin yönteminin
uygulandığı deney grubu öğrencilerinin karar verme becerilerinin geliştiğini göstermiştir.
Argümantasyon odaklı öğretim yönteminin uygulandığı deney grubu öğrencilerinin problem
çözme becerilerinin düzeyi ile kontrol grubu öğrencileri arasında anlamlı bir fark olmadığını
göstermiştir.Öğrencilerin oluşturdukları argümanlar Toulmin tarafından geliştirilen argüman
modeline göre değerlendirildiğinde, en fazla orta düzeyde argümanların oluşturulabildiği
gözlenmiştir.
Tartışma ve Sonuç: Bu araştırma argümantasyon odaklı öğretim yönteminin
öğrencilerin karar verme becerisini geliştirdiğini göstermiştir. Beşinci sınıf öğrencilerinin
%73’ünün orta düzeyde argümanlar oluşturmuş olması öğrencilerin yaş değişkeni göz önüne
alındığında yüksek düzey olarak kabul edilebilir. Araştırmalar incelendiğinde bu yöntemin
daha çok yetişkinler, lise öğrencileri ya da ortaokul öğrencileriyle sürdürüldüğü görülmektedir.
Bu alanda ilkokul öğrencileriyle yapılan çalışma sayısının çok az olduğu görülmektedir
dolayısıyla bu tür çalışmalar ilkokul düzeyinde daha fazla yapılmalıdır
Method: This study has been designed based on the experimental design and has been
conducted in the form of a combined method utilizing qualitative and quantitative data
collection tools. The study was conducted with students attending the fifth grade during the
2011-2012 academic year. The quantitative data collection tools were implemented as pre and
post tests. In addition to this video recordings and student outputs were also used as qualitative
data collection tools.
Results: The findings of the study indicated that the decision making skills of the
sample group, which was applied the argumentation focused teaching method, developed. It
was concluded that there was no significant difference between problem solving skill levels of
sample group students, who were applied the argumentation focused teaching method, and
students in the control group. When arguments composed by students are evaluated according
to the argument model developed by Toulmin, it was observed that medium level arguments
could be composed the most.
Discussion and Conclusion: This study demonstrated that the argumentation focused
teaching method developed the decision making skills of students. A proportion of 73% of fifth
grade students composing medium level arguments can be considered to be at a high level
when the age variable of students is taken into consideration. When studies are examined, it
can be observed that this method is maintained more with adults, high school, and middle
school students and the number of studies conducted with primary school students in this area
is very low. It is recommended that such studies can be conducted more at a primary school
level in the future.