Amaç: Bu araştırmada, 8. sınıf öğrencilerinin motivasyon düzeylerinin ve özdüzenlemeye
dayalı öğrenme stratejilerinin matematik başarısını yordama gücü
incelenmiştir. Ayrıca öğrencilerin motivasyon düzeylerinin ve öz-düzenlemeye dayalı
öğrenme stratejilerinin cinsiyete göre matematik başarısını yordama gücü araştırılmış ve
bağımsız değişkenler demografik değişkenler açısından incelenmiştir.
Yöntem: İlişkisel tarama modelinin kullanıldığı bu araştırmanın çalışma
grubunu Eskişehir il merkezinde öğrenim gören 608 sekizinci sınıf öğrencisi
oluşturmaktadır. Verilerin toplanması aşamasında Pintrich, Smith, Garcia ve
McKeachie (1991) tarafından geliştirilen Karadeniz, Büyüköztürk, Akgün, Kılıç
Çakmak ve Demirel (2008) tarafından Türkçeye uyarlanan Güdülenme ve Öğrenme
Stratejileri Ölçeği kullanılmıştır. Öğrencilerin matematik başarılarının belirlenmesi için
araştırmacı tarafından geliştirilen başarı testi kullanılmıştır.
Bulgular: Araştırma sonuçlarına göre, öğrencilerin motivasyon düzeyleri ve özdüzenlemeye
dayalı öğrenme stratejileri, matematik başarısı üzerindeki değişkenliğin
%47.1’ini açıklamıştır. Erkek öğrencilerdeki motivasyon düzeylerinin ve özdüzenlemeye
dayalı öğrenme stratejilerinin, matematik başarısını yordama gücü kız
öğrencilerden daha yüksek bulunmuştur. Öğrencilerin motivasyon düzeyleri ve özdüzenlemeye
dayalı öğrenme stratejileri cinsiyete, ailelerinin eğitimleriyle ilgilenme
durumlarına, matematik dersine çalışırken en çok yardım alınan kişilere göre
farklılaşmıştır.
Tartışma ve Sonuç: Bu araştırmada, zaman ve çalışma ortamı faktörü en güçlü
yordayıcı olmuştur. Bu sebeple öğrenciler, hedeflerini belirli bir zaman dilimine
yaymalı, çalışmalarında sürekli olmalı ve çalışma ortamının elverişli olması için gayret
göstermelidirler. Ayrıca elde edilen bulguların, matematik başarısını arttırmaya yönelik
yapılacak olan çalışmalara fayda sağlayacağı düşünülmektedir.
Purpose: In this study, the predictive power of motivation levels and selfregulated
learning strategies on mathematics achievement of eight grade students was
investigated. The predictive power of motivation levels and self-regulated learning
strategies on mathematics achievement of students related to gender and independent
variables related to demographic variables was also investigated.
Method: In this study the survey model has been applied. Study group of the
research consisted of 608 eighth grade students in Eskişehir city center. Motivated
Strategies for Learning Questionnaire developed by Pintrich, Smith, Garcia and
McKeachie (1991) and translated into a Turkish version by Karadeniz, Büyüköztürk,
Akgün, Kılıç Çakmak and Demirel (2008) has been used to collect the data. The
achievement test developed by researcher has been used to determine students’
mathematics achievement.
Results: The results indicated that students’ motivation levels and self-regulated
learning strategies explain 47.1% of the total variance on mathematics achievement. In
addition, the predictive power of motivation levels and self-regulated learning strategies
on mathematics achievement of males was higher than females. The results indicated
that students’ motivation levels and self-regulated learning strategies are different
according to gender, status of families dealing with their training, helper about
mathematics subject.
Discussion and Conclusion: In this study, time and study environment factor
has been the most powerful predictor. Therefore students should disseminate goals a
specific time period, be continuous in studies and strive to be suitable for the study
environment. Additionally, it is believed that findings will be useful to the studies on
increasing achievement in mathematics.