Amaç: Dünya genelinde son yıllarda gündemde olan farklılaştırılmış öğretim ile
öğrencilerin bireysel farklılıklarına göre öğretim sağlanması mümkündür. Bu yeni yaklaşıma
ne kadar hazır olduklarını tespit etmek amacıyla araştırmada, ortaokul öğretmenlerinin
farklılaştırılmış öğretimi uygulama ve yetkinlik düzeyleri incelenmiştir.
Yöntem: Araştırmada nicel araştırma türlerinden tarama modeli kullanılmıştır. Okulun
konumu ve yapısına göre tabakalı örnekleme yöntemi ile Eskişehir il merkezindeki toplam
346 öğretmene basit rastlantısal yolla ulaşılarak çalışma yürütülmüştür. Araştırmanın verileri
araştırmacı tarafından geliştirilen ölçek ile toplanmıştır. Verilerin çözümlenmesinde SPSS
istatistik programından yararlanılmıştır.
Bulgular: Öğretmenlerin farklılaştırılmış öğretim yaklaşımını mevcut koşullara göre
uygulama düzeyleri orta düzeydeyken buna ilişkin yetkinlik durumları yüksek düzeyde
çıkmıştır. Mevcut uygulama toplam puanının branşa ve öğrenim durumuna göre değişmediği,
okulun yapısı ve konumuna göre ise özel okullar lehine fark oluşturduğu tespit edilmiştir.
Yetkinlik boyutunda ise puan farklılığının branşa, öğrenim durumuna, okulun konumu ve
yapısına göre anlamlı bir fark oluşturmadığı ortaya çıkarmıştır. Mevcut durum ve yetkinlik
arasında istatistiksel açıdan anlamlı bir farklılık ortaya çıkmıştır.
Tartışma ve Sonuç: Farklılaştırılmış öğretim yaklaşımına ilişkin öğretmenlerin benzer
yetkinlik düzeyinde oldukları, okulun yapısı ve konumuna bağlı olarak uygulamada
farklılaştıkları, bu farklılığın ise özel okullar lehine olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Uygun
öğrenme ortamlarının sağlanması ile uygulamada ortaya çıkan bu farklılığın ortadan
kaldırılabileceği düşünülebilir. Öğrenim durumuna göre öğretimi farklılaştırmada herhangi bir
farklılığın ortaya çıkmaması ise alınan eğitim ile öğretim yöntemini kullanma arasında bir
ilişki olmadığını ifade etmektedir. Branşa göre bir farklılığın ortaya çıkmaması da her derste
bu öğretimin kullanılabileceğini göstermektedir.
Purpose: It’s possible to provide education according to the students' individual
differences with the help of the differentiated instruction which is on the agenda around the
world in recent years. In this study,secondary school teacher’s practice and competency levels
of differentiated instruction is examined in order to determine to what extent they are ready to
this new approach.
Methods: In this study, survey model which is one of the types of quantitative
research was used. The study was carried out by gathering neccessary data from 346 teachers
in the city center of Eskisehir. While gathering necessary data from the teachers, stratified
sampling method was used according to the school's location and the structure and then,
random way was used to reach the predetermined number of teachers. The data was collected
by the scale developed by the researcher. For the data analysis, SPSS was used.
Results: While the teachers’ practice levels of differentiated instruction was
determined as intermediate level, levels of competence was determined as high level. It’s
found out that the total score of the current practice unchanged according to branch of the
teachers and the state of education while creating a difference according to structure and
location of the school, in favor of the private schools. Additionally, in the factor of
competence size, the differences of scores create no significant difference according to branch
of the teachers , education level, location and structure of the school. Furthermore, a
statistically significant difference was found out between current status and competence.
Discussion and Conclusion: It’ found out that teachers are at the similar levels of
competence of differentiated instruction but they are different at their practices depending on
the school structure and location and this difference is in favor of private schools. It might be
thought that this difference of practices may be removed by providing appropriate learning
environments. Additionally, according to this study, the levels of education cause no
difference on differentiated education so this reveals that there is no relation between the
received education and the methods used in teaching. Furthermore, it’s found out that the
braches of teachers cause no difference on differentiated education and this suggests that
differentiated education can be used in every lesson.