Amaç: Bu araştırmanın temel amacı; ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin medya
okuryazarlık düzeylerini; sosyo-demografik özellikleri, sosyo ekonomik durumları, medya
iletişim araçlarını kullanım sıklıkları ve medya okuryazarlığı dersini alıp almama durumları
açısından incelemektir.
Yöntem: Bu çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama yöntemi
kullanılmıştır. Bu amaçla eğitim uzmanlarının görüşleri dâhilinde araştırmacı tarafından
geliştirilen Medya Okuryazarlığı Düzey Belirleme Ölçeği’nin 8. sınıf öğrencilerine
uygulanmasıyla veriler toplanarak, elde edilen verilerin istatistiksel çözümlemeleri
yapılmıştır.
Bulgular: Araştırma bulguları, öğrencilerin iyi bir düzeyde medya okuryazarı
olduğunu göstermektedir. Ayrıca öğrencilerin medya okuryazarlık düzeyleri arasında; annebaba
eğitim durumuna, sosyo-ekonomik duruma ve okulun bulunduğu yere (şehir merkezi -
kırsal), televizyon izleme süresine, internet bağlantılı bilgisayara ve cep telefonuna sahip olma
durumuna, sinemaya gitme, kitap, gazete ve dergi okuma sıklığına göre anlamlı farklılık
olduğu saptanmıştır. Bunun yanı sıra dersi alan ve almayan öğrencilerin medya okuryazarlık
düzeyleri arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılığa rastlanmamıştır.
Tartışma ve Sonuç: Bu araştırmada; şehir merkezindeki okullarda öğrenim gören,
anne-baba eğitim düzeyi ve sosyo ekonomik düzeyi daha yüksek olan, kitap, dergi ve gazete
okuma alışkanlığı olan, daha az televizyon izleyen, internet bağlantılı bilgisayarı ve cep
telefonu olan öğrencilerin medya okuryazarlık düzeylerinin daha yüksek olduğu görülmüştür.
Araştırmada ortaya çıkan bu sonuçlar değerlendirilerek öğrencilere medya okuryazarlığına
ilişkin bilgi, beceri ve tutumların kazandırılması yönünde yapılacak uygulamaların
geliştirilmesinin; gelecekte bilgiyi yalnızca tüketen değil aynı zamanda bilgiyi inşa eden,
bilinçli, sorumluluk sahibi ve çevresine duyarlı bireyler yetiştirmek açısından faydalı
olabileceği düşünülmektedir.
Purpose: The main purpose of this research; examination of the level of media
literacy of the secondary school’s 8th grades students; in terms of their socio-demographic
features, their socio-economic conditions, frequency of usage of media communication
instruments and conditions of whether or not taking the media literacy course.
Methods: The relational survey method between the quantitative research methods
has been used in this study. For this purpose, Level Assessment Scale of Media Literacy
developed by the researcher was applied to the eight-grade students and within the opinions of
educational experts, statistical analysis of acquired data were made by collecting data.
Results: The research findings show that the level of media literacy of the students is
high. Also among the levels of media literacy of the students; it has been determined that
there is a significant difference in comparison with the educational background of the parent,
socio-economic condition and place where the school is in (city centre – rural), duration of
watching TV, condition of having internet connected computer and mobile phone, frequency
of going to cinema, reading book, newspaper and magazine. Beside a statistically significant
difference was not found between the levels of media literacy of students taking the course
and not.
Discussion and Conclusion: In this study, it has been found that students that attend
schools in the city center, whose parents with higher levels of education and socio-economic,
who have habit of reading books, magazines and newspapers , watch TV less, have internetconnected
computer and a mobile phone have higher levels of media literacy. It has been
thought that the development of the applications toward bringing in the information, ability
and attitude related to media literacy to the students by evaluating these results coming up in
the study, will be able to be beneficial in terms of raising individuals that not only consume
the information but also produce it, are conscious, responsible and environmentallyconscious.