Amaç: Bu çalışma, hemşirelik eğitiminin kolostomi ve ileostomi açılan hastalarda
öz-bakım gücüne olan etkisinin değerlendirilmesi amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Çalışma, 1 Ocak 2013-1 Kasım 2013 tarihleri arasında Eskişehir Tıp
Fakültesi Hastanesi, Eskişehir Yunus Emre Devlet Hastanesi, Eskişehir Devlet
Hastanesi cerrahi servislerinde yapılan bir deney araştırmasıdır. Araştırmada; deney
grubunda 32, kontrol grubunda 32 olmak üzere toplam 64 birey yer almaktadır. Veri
toplama aracı olarak 2 bölümden oluşan veri toplama formu ile öz-bakım gücü ölçeği
kullanılmıştır. İlk görüşmede; deney grubuna stoma cerrahisi sonrası araştırmacı
tarafından eğitim verilmiştir. Kontrol grubuna araştırmacı tarafından eğitim verilmemiş,
bireyler rutin servis bakımı ve hizmeti almışlardır. 3 hafta sonra, iki grup ile son
görüşme gerçekleştirilmiştir. Deney ve kontrol grubunun ilk ve son görüşmedeki özbakım
gücü ve stoma bilgi puanları değerlendirilmiştir. Verilerin istatistiksel
değerlendirilmesinde SPSS Windows 15.0 programı kullanılarak, ki-kare testi, bağımsız
gruplarda t-testi, oneway anova, mann- whitney U testi ve korelasyon analizi
kullanılmıştır.
Bulgular: Araştırmamızda deney ve kontrol grubunun ilk görüşmedeki öz-bakım
gücü puanları arasında anlamlı bir fark yokken (p>0.05), son görüşmede (eğitim
sonrası) iki grubun öz-bakım gücü puanları arasında ileri düzeyde anlamlı fark
bulunmuştur (p<0.001). İlk görüşmede iki grubun stoma bilgi puanları arasında anlamlı
bir fark yokken (p>0.05), son görüşmedeki (eğitim sonrası) stoma bilgi puanları
arasında ileri düzeyde anlamlı fark (p<0.001) bulunmuştur. Deney grubundaki
bireylerin ilk görüşmedeki öz-bakım gücü ve stoma bilgi puanları arasında bir ilişki
bulunmazken (p>0.05), son görüşmedeki (eğitim sonrası) öz-bakım gücü ve stoma bilgi
puanları arasında çok önemli düzeyde ilişki saptanmıştır (r=0.466, p<0.01). Sonuç: Stomalı bireylere verilen eğitimin, öz-bakım gücü ve stoma bilgi
puanlarını arttırdığı, eğitim sonrasında öz-bakım gücü ve stoma bilgi puanları arasında
ilişki olduğu saptanmıştır.
Objective: This study was carried out to evaluate the effect of nursing education
on self-care agency of patients with colostomy and ileostomy.
Method: This reseach is an intervention study that was carried out at Eskişehir
Osmangazi University Hospital, Eskişehir State Hospital, Eskişehir Yunus Emre State
Hospital surgery services between 1 January 2013-1 November 2013. Research group
consist of total 64 patients, 32 of which was study group, 32 of which was control
group. Data collection form, that consist of 2 parts and Self-Care Agency Scale (SCAS)
were used as data collection tools. In study education was given to study group after
ostomy surgery. Patients, which are control group, weren't informed by researcher and
these patients had routine service care. We aim to evaluate self-care agency and
knowledge score of ostomy. With SPSS 15.0 package program for statistical evaluation
of data, chi-square test, t test, correlation analysis ,ne way anova,mann whitney U tests
were used.
Bulgular: There was found no difference related to self-care agency between
among groups at first interview (p>0.05). But there was a significant difference related
to self-care agency between among groups at last interview (p<0.001). Similir to this,
there was no difference (p>0.05) related to ostomy knowledge score between among
groups at first interview, a significant difference was found related to ostomy
knowledge score at last interview among groups (p<0.001). Also there was found a
positive correlation between self-care agency and ostomy knowledge score at last
interview (r=0.466, p<0.01).
Conclusion: It was found that; education which was given to patients with
colostomy and ileostomy had a positive effect on self- care agency and ostomy
knowledge. After education it was found that there was a correlation between self-care
agency and ostomy knowledge.