Özet:
Amaç: Eğitim uygulamalarında ön plana çıkan öğrenci merkezli eğitim,
öğretmenlerin öğrencilere öğrenme süreçlerinde daha fazla kontrol vermelerini
gerektirmektedir. Türkiye’de öğrencilerin kendi öğrenmeleriyle ilgili karar verme
sürecine dahil edilmesine ilişkin bilimsel çalışmalar az sayıdadır. Bu araştırmanın
amacı, İngilizce hazırlık eğitimi sınıf ortamlarında güç paylaşımı düzeyinin belirlenmesi
ve bu düzeyin çeşitli değişkenler açısından incelenmesidir.
Yöntem: Araştırmada nicel araştırma desenlerinden tarama modeli
kullanılmıştır. Evren üzerinden gerçekleştirilen çalışmada, İç Anadolu Bölgesi’ndeki bir
üniversitenin yabancı diller yüksekokulunda 2013-2014 öğretim yılında öğrenim gören
415 öğrenci çalışma grubunu oluşturmaktadır. Veriler, araştırmacı tarafından geliştirilen
Güç Paylaşımı Düzey Belirleme Ölçeği’nin uygulanmasıyla elde edilmiştir. Verilerin
istatistiksel çözümlemesi SPSS istatistik programıyla gerçekleştirilmiştir.
Bulgular: İngilizce hazırlık eğitimi sınıf ortamlarında toplam ve faktörlere
ilişkin güç paylaşımının orta düzeyde olduğu belirlenmiştir. Ayrıca, içerik, süreç,
görevler, etkinlikler, değerlendirme faktörlerine ilişkin ve toplam güç paylaşımı
düzeylerinin İngilizce seviye gruplarına göre anlamlı olarak farklılaşmadığı; kurallar
faktöründe güç paylaşımı düzeyinin İngilizce seviye gruplarına göre anlamlı ve ileri
seviyenin lehine olarak farklılık gösterdiği belirlenmiştir. Güç paylaşımı ölçeğinin
faktörleri arasında pozitif yönde anlamlı ilişkiler saptanmıştır.
Tartışma ve sonuç: Araştırmada, yükseköğretim İngilizce hazırlık eğitimi sınıf
ortamlarında ortalama bir düzeyde güç paylaşımı yapıldığı sonucuna ulaşılmıştır. Sınıf
içi ilke ve kuralların belirlenmesinde ileri seviye öğrencilerine daha fazla sorumluluk
verildiği belirlenmiştir. Öğrencilerin içerik, süreç, görevler, etkinlikler ve değerlendirme
kararlarına katılımının İngilizce seviyelerine göre farklılaşmadığı sonucu sınıf
ortamlarında seviye grubu gözetmeksizin benzer yaklaşımların kullanıldığını
göstermektedir. Öğrencilere, kendi öğrenmelerinde daha fazla karar hakkı verilmesinin
onların eğitim süreçlerine katkıda bulunacağı düşünülmektedir.