Amaç: Günümüzde öğretme-öğrenme sürecini zenginleştiren, öğrencilerin
bireysel farklılıklarını öne çıkaran ve olaylar arasında ilişki kurabilen bireylerin
yetiştirilmesini sağlayacak eğitim sistemlerine ihtiyaç duyulmaktadır. Bu bağlamda,
öğrencilerin farklı alanlarda da olsa ilgi ve kapasitelerinin üst düzeyde olduğunu
savunan çoklu zekâ kuramı ve bir disiplin alanı ile ilgili bilgileri diğer disiplinlere
transfer edip analiz eden bireyler yetiştiren disiplinler arası yaklaşım ön plâna
çıkmaktadır. Bu çalışma, fen ve teknoloji öğretmenlerinin çoklu zekâ kuramı ve
disiplinler arası yaklaşımı temel alan uygulamalara ilişkin görüşlerinin tespit edilmesi
amacıyla yapılmıştır. Ayrıca çalışmada, öğretmenlerin çoklu zekâ kuramı ve disiplinler
arası yaklaşımın uygulanmasına ilişkin görüşleri ile kişisel özellikleri arasında anlamlı
bir farklılaşma olup olmadığı araştırılmıştır.
Yöntem: Fen ve teknoloji öğretiminde çoklu zekâ kuramının uygulanması ile
ilgili öğretmen görüşlerinin tespiti için Ünal (2009) tarafından geliştirilen “Çoklu Zekâ
Kuramının Uygulanmasına İlişkin Öğretmen Görüşleri Ölçeği (ÇZKUİÖG)” ile fen ve
teknoloji öğretmenlerinin disiplinler arası öğretime ve öğretimin uygulanmasına ilişkin
görüşlerinin tespiti için Dervişoğlu ve Soran (2003) tarafından geliştirilen “Fen ve
Teknoloji Öğretmenlerinin Disiplinler Arası Öğretime ve Öğretimin Uygulanmasına
İlişkin Görüşleri Ölçekleri (DAÖİG ve DAÖUİG)” kullanılmıştır. Ayrıca kişisel
özelliklerin belirlenmesi amacıyla “kişisel bilgi formu” uygulanmıştır. Araştırmanın
örneklemini; Eskişehir il merkezindeki Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı ilköğretim
okulunun ikinci kademesinde 2011-2012 eğitim-öğretim yılında görev yapan fen ve
teknoloji öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırma tarama modelinden yararlanılarak
gerçekleştirilen betimsel nitelikte bir çalışmadır.Verilerin analizinde, çoklu zekâ kuramı
ve disiplinler arası yaklaşımı temel alan fen ve teknoloji uygulamalarına ilişkin
görüşlerinin tespiti için aritmetik ortalama, standart sapma değerleri hesaplanmış;
gruplar arası farklılıkları belirlemek amacıyla normal dağılım testi, t-testi, varyans ve
post hoc analizi kullanılmıştır. Ayrıca çoklu zekâ kuramının uygulanmasına ilişkin
öğretmen görüşleri (ÇZKUİÖG), disiplinler arası öğretime ilişkin öğretmen görüşleri (DAÖİG) ve disiplinler arası öğretimin uygulanmasına ilişkin öğretmen görüşleri
(DAÖUİG) ölçekleri arasındaki ilişkinin tespiti için de korelâsyon analizi yapılmıştır.
Bulgular: Araştırma bulgularına göre; öğretmenlerin çoklu zekâ kuramının ve
disiplinler arası öğretimin uygulanmasına ilişkin görüşleri arasında; cinsiyet, mezun
olduğu fakülte ve derece türü, dersine girdiği sınıflardaki öğrenci sayısı, görev yaptığı
okuldaki ünvanı, kıdem yılı ve toplam yöneticilik yılına göre gruplar arasında anlamlı
farklılık saptanmamıştır. Öğretmenlerin disiplinler arası öğretime ilişkin görüşleri
arasında; mezun olduğu fakülte ve derece türü, dersine girdiği sınıflardaki öğrenci
sayısı, görev yaptığı okuldaki ünvanı, kıdem yılı ve toplam yöneticilik yılına göre
gruplar arasında anlamlı farklılık saptanmamış ancak, cinsiyete göre anlamlı farklılık
görülmüştür. Ayrıca, disiplinler arası öğretime ilişkin öğretmen görüşleri (DAÖİG),
disiplinler arası öğretimin uygulanmasına ilişkin öğretmen görüşleri (DAÖUİG) ve
çoklu zekâ kuramının uygulanmasına ilişkin öğretmen görüşleri (ÇZKUİÖG) arasında
pozitif doğrusal bir ilişki olduğu tespit edilmiştir.
Sonuç ve Tartışma: Araştırma sonuçlarına göre; fen ve teknoloji
öğretmenlerinin disiplinler arası öğretime, disiplinler arası öğretimin ve çoklu zekâ
kuramının uygulanmasına ilişkin görüşlerinin “orta düzeyde” olduğu tespit edilmiştir.
Fen ve teknoloji öğretmenlerinin, çoklu zekâ kuramının uygulanmasına ilişkin
görüşlerinin, okul idarecileri ile öğretmenler arasında, idarecilerin lehine anlamlı
düzeyde farklılaştığı, disiplinler arası öğretime ilişkin görüşlerinin ise, kadın ve erkek
öğretmenler arasında, erkek öğretmenler lehine anlamlı düzeyde farklılaştığı sonucu
elde edilmiştir. Fen ve teknoloji öğretmenlerinin, çoklu zekâ kuramının uygulanmasına
ilişkin görüşlerinin, çoklu zekâ kuramı ile ilgili bilgi kaynaklarından olan kitap, broşür,
seminer, makale, hizmet öncesi eğitim ve hizmet içi eğitimden yararlanma durumuna
göre anlamlı düzeyde farklılaşmadığı belirlenmiştir. Çoklu zekâ ve disiplinler arası
yaklaşıma dayalı fen ve teknoloji öğretiminin en iyi şekilde uygulanabilmesine ve yeni
yapılacak araştırmalara yönelik öneriler geliştirilmiştir.
Purpose: Today education system, which enrich the teaching–learning process,
emphasize students’ individual differences and ensure training individuals who can set
up the relationship between events, is needed. In this context, the multiple intelligences
theory, which maintains that students’, albeit in different areas, interest and the
capacities are at the upper level, and interdisciplinary approach which trains individuals
who transfer a discipline area related information to the other disciplines and analyze
them stand in the foreground. This study was carried out to determine the views of
science and technology teachers about applications which are based on multiple
intelligences and interdisciplinary approaches. In addition, in this study, it was
investigated that whether a significant difference is to be between the teachers’multiple
intelligences theory and opinions of the implementation of interdisciplinary
approach,and personal characteristics.
Method: “The scales of teachers’ views on the implementation of the Multiple
Ġntelligences Theory (ÇZKUĠÖG)” which was developed by Ünal (2003) for the
determination of teachers’ views about the application of the theory of Multiple
Intelligences in the Teaching of Science and Technology and “ The scales of Science
and Technology Teachers’ views on the Interdisciplinary Teaching and Implemantation
of this.(DAÖĠG ve DAÖUĠG)” which was developed by DerviĢoğlu and Soran(2003)
for the detection of Science and Technology Teachers’ opinions regarding the
Implementation of Interdisciplinary education and training were used. Also, in order to
determine the personal characteristics,“personal information form” was applied. Science
and Technology Teachers working in the second stage of elementary schools connected
to the EskiĢehir National Education Directorate in the 2011-2012 academic year
constitute the sample of the research. This is a descriptive study of quality of research
carried out by using the scan model. In the analysis of the data, the arithmetic
mean,standard deviation were calculated for the detection of opinions concerning the
Science and Technology applications based on the Multiple Intelligence Theory and
Interdisciplinary Approach; in order to determine the differences between the groups the t-test, analysis of variance and post hoc were used. Also correlation analysis was made
to detect the relationship between the scales of teachers’ views on the implementation of
the Multiple Ġntelligences Theory (ÇZKUĠÖG), teachers’ views on the Interdisciplinary
Teaching (DAÖĠG) and teachers’ views on the Interdisciplinary Teaching
Implemantation (DAÖUĠG).
Results: According to research findings;there is not any significantly difference
among the groups according to gender, education, the number of students in the classes,
his/her title in the school, seniority years and total management years among the
opinions of teachers’ views on the implementation of Interdisciplinary Teaching and the
Multiple Ġntelligences Theory Among teachers’ views on the implementation of the
Multiple Ġntelligences Theory; there is not any significantly difference among the
groups according to education, the number of students in the classes, his/her title in the
school, seniority years and total management years but significant gender differences
were observed.Also,among the teachers ' views in relation to interdisciplinary teaching
(DAÖĠG), the teachers “views in relation to implementation of interdisciplinary
teaching (DAÖUĠG) and teachers ” views on the implementation of the multiple
intelligences theory (ÇZKUĠÖG) positive linear relationship was found.
Conclusion and discussion: According to research results, it has been found
that the science and technology teachers´view on the Interdisciplinary Teaching
(DAÖĠG), implementation of the Interdisciplinary Teaching (DAÖUĠG) and the
Multiple Ġntelligences Theory (ÇZKUĠÖG) is at the “medium level”. It has been found
that the science and technology teachers´views in relation to the implementation of the
Multiple Ġntelligences Theory (ÇZKUĠÖG) differ at the meaningful level for the sake of
the administrators between the school administration and the teachers and teachers`
views in relation to implementation of interdisciplinary teaching (DAÖUĠG) differ at
the meaningful level for the sake of the male teachers between the female and the male
teachers. It has specified that the science and technology teachers´views in relation to
the implementation of the Multiple Ġntelligences Theory (ÇZKUĠÖG) does not differ at
the meaningful level according to the book, booklet, seminar, article, utilization of pre
training and in service training of information resources that is related to the multiple
intelligence theory. The suggestions aimed at ideally implementation of the science and technology teaching with multiple intelligence and interdisciplinary approaches and
making the new researches have been developed.