Amaç: Okullarda gerçekleştirilen örgün öğretim faaliyetlerinin gereklerinin yerine
getirilebilmesinin en önemli şartlarından birisi de öğrencilerin okula erişim ve devamlarının
sağlanmasıdır. Son yıllarda öğrenci devamsızlığı okullardaki en büyük sorunlardan biri haline
gelmiştir. Bu çalışmanın amacı lise öğrencilerinin devamsızlık nedenlerini ortaya çıkarmaktır.
Yöntem: Bu araştırma nicel ve nitel araştırma yöntemleri kullanılarak
yapılandırılmıştır. Lise öğrencilerinin devamsızlık nedenlerinin belirlenmesinde tarama
modeli; diğer boyutunu oluşturan önemli düzeyde devamsızlığa sahip öğrencilerin
devamsızlık probleminin derinlemesine incelenmesinde ise nitel araştırma desenlerinden
fenomenolojik yaklaşım kullanılmıştır. Araştırmada iki ayrı örneklem grubu kullanılmıştır.
Birinci örneklem grubu 1037 lise öğrencisinden, ikinci örneklem grubu ise 18 lise
öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırmada Devamsızlık Nedenleri Formu ve Öğrenci Görüşme
Formu olmak üzere iki adet veri toplama aracı kullanılmıştır.
Bulgular: Araştırma bulguları incelendiğinde, öğrencilerin devamsızlık nedenlerini en
yüksek ortalama ile sağlık problemi kaynaklı alt boyutunda değerlendirirken, en düşük
ortalamayla aile kaynaklı alt boyutunda değerlendirdikleri görülmektedir. Ayrıca devamsızlık
gün sayısı ile devamsızlık nedenleri alt boyutları arasında pozitif yönde anlamlı ilişkiler
saptanmaktadır.
Tartışma ve Sonuç: Bu araştırmada, devamsızlık yapma davranışının bir öğrencinin
okula yönelik olumsuz duygularının bir belirtisi olmakla birlikte tek başına bir etmen
olmadığı, birçok etmenin tek başına ya da birlikte bulunmasının, öğrencinin okuldan
uzaklaşmasına, devamsızlık yapmasına ve sistemi terk etmesine neden olabileceği
görülmektedir.
Purpose: One of the most important conditions to fulfill the requirements of the
formal education in schools is to provide students to access to school and their attendance. In
recent years, student absenteeism has become one of the major issues in schools. The purpose
of this study is to uncover the reasons of high school students’ absenteeism.
Method: This study is designed using both quantitative and qualitative research
methods. First, survey model is employed to determine high school students’ reasons for
absenteeism, then phenomenological model which is one of the qualitative research
approaches is used to investigate the absenteeism problem of high school students. In this
study two groups are used. First sample group is consisted of 1037 high school students;
second group is consisted of 18 high school students. In this study, there are two data
collection tools. Data are collected through Absenteeism Reasons Form and Student Interview
Form.
Results: When research findings are examined, it is observed that students have
evaluated subdimension of health problems with highest average whereas evaluating the
subdimension of family oriented reasons with lowest average. Furthermore, there are positive
relationships between absenteeism rates of students and the subdimensions of absenteeism
reasons.
Discussion and Conclusion: In this study, it is observed that students’ absenteeism
behavior can be a sign of their negative feelings towards school. It is understood that presence
of many factors alone or together may cause students to be away from school and leave the
system.