Lisanslı ürün satın alma davranışı, spor endüstrisinin gelişmekte olan ve kulüplerin son derece önem verdiği konulardan biridir. Son yıllarda spor endüstrisinin ulaştığı rakamlar milyar dolarlar ile ifade edilmektedir. Tuttukları takımın lisanslı ürününe sahip olmak isteyen tüketiciler, çok miktarda harcama yapmaktan çekinmemektedirler. Bu yüzden lisanslama, tüketicileri satın almaya teşvik etmede yaygın ve etkili bir yöntem olarak kabul edilmektedir. Türkiye’deki kulüpler de lisanslı ürün pazarının öneminin farkına varmışlardır. Açtıkları fiziki ve sanal mağazalarla lisanslı ürünlerini taraftarlarına ulaştırmaya çalışmaktadırlar.
Bu çalışmada, tüketicilerin lisanslı ürün satın alma davranışına etki eden faktörler incelenmiştir. Takımla özdeşleşme ve destek, mağaza atmosferi, arkadaş çevresi, bağlılık ve alışveriş zevki satın almaya etki eden faktörler olarak tespit edilmiştir.
Araştırma, Eskişehir’de yer alan Es-es Store’dan alışveriş yapan 428 tüketici ile gerçekleştirilmiştir. Toplanılan veriler istatistiksel analiz programı olan SPSS 16 ile değerlendirilmiştir.
Purchasing behavior of licensed sport team products in sports industry is developing and clubs’ one of the most important issues. In recent years, the sports industry has reached figures which are expressed in billions of dollars. Consumers do not hesitate to spend a large amount of money for their favorite team licensed merchandise products. Therefore licensing is considered as a common and effective method to encourage consumers to purchase. Also in Turkey, soccer clubs have realized the importance of the licensed product market. Soccer clubs have been trying to reach to their fans by establishing actual and virtual licensed team merchandise stores.
In this study, consumers' purchasing behavior factors affecting to buy the licensed products were examined. Identification with the team and support, store atmosphere, friends, loyalty and shopping enjoyment as factors were found to influence.
The data is gathered from 428 Es-es Store customers. Data was analyzed by statistical analysis programme.