Bireyin bağış davranışı farklı biçimlerde gerçekleşebilmektedir. Bireysel bağışlar
herhangi bir aracı kurum olmadan doğrudan yapılabildiği gibi yardım kurumları
aracılığıyla da yapılmaktadır. Bireyin neden bağış yaptığı farklı motivasyonlar
tarafından açıklanmaktadır. Bu motivasyonlar üzerine yapılan çalışmalar genelde Batı
toplumlarında gerçekleştirilmiştir. Bu çalışmada batılı olmayan fakat batılı kültürel
pratiklerden etkilenmiş sınıflı bir yapıdaki toplumda bağış sürecinin motivasyonları ve
farklı bağış biçimlerindeki motivasyonlar pazarlama disiplini bağlamında incelenmiştir.
Bireysel bağışlar tüketim ilişkilerine benzer şekilde taraflar arası değişim ilişkisi
oluşturmaktadır. Bu değişim ilişkisi modern hayırseverliğin başlangıcıyla birlikte aracı
kurumlar bağlamında da değerlendirilmiştir. Türk toplum yapısında hem geleneksel hem
de modern anlamda bağış davranışı görülmektedir. Doğrudan ve dolaylı bağış biçimleri
içerisinde bireyler para, eşya, zaman veya bireysel yeteneklerini bağışlayabilmektedirler.
Bu çalışma doğrudan ve yardım kurumları aracılığıyla yapılan bağış ve gönüllü hizmet
sağlamanın bağış motivasyonlarıyla olan ilişkisini Türkiye örneklemi bağlamında ortaya
koyan ilk çalışmadır.
Karma yöntemin kullanıldığı bu çalışmada nitel ve nicel araştırma yöntemleri
birbirlerini tamamlayacak ve farklı sonuçların görülebilmesini sağlayacak şekilde uygulanmıştır. Veriler bağış yapan ve gönüllü hizmet sağlayanlardan anket formu,
derinlemesine görüşme ve odak grup görüşmeleri vasıtasıyla toplanmıştır.
Bireysel bağış süreci farklı boyutlardan oluşmakta ve bu boyutlar içerisinde
bağış motivasyonları anahtar rol üstlenmektedir. Doğrudan bağışta bulunma, dolaylı
bağışta bulunma, doğrudan gönüllü hizmet sağlama ve dolaylı gönüllü hizmet sağlamada
bağış motivasyonlarının açıklayıcılığı değişmektedir. Araştırma sonuçlarına göre
doğrudan bağış ve doğrudan gönüllü hizmet sağlama üzerinde bağış motivasyonlarının
açıklayıcılığı daha fazladır.
Individual donation behavior can take various forms. Individual donations can be
made directly or through intermediary institutions such as charities. The reason of the
individual’s donation can be explained by different motivations. Studies about donation
motivations are carried out in Western Societies. In this study, the motivation of the
donation process and motivations of different types of donation have been examined in
the context of marketing discipline in a non-Western society; however which is
influenced by Western cultural practices society.
Individual donation motivations constitute exchange relationship between parties
in a similar way to the consumption relationship. These exchange relationships
evaluated with the beginning of modern philanthropy in the context of intermediary
institutions. Both traditional and modern sense of donation behavior can be seen in the
structure of Turkish society. Individuals can donate money, goods, time, and individual
skills to charities and directly individuals. This study is the first research in the
marketing field that demonstrates the relationship between donation motivations, and
giving to individual, giving to charities and volunteering in the context of Turkish
sample. Mixed methods used in this study, qualitative and quantitative research methods
applied for to complement each other, and enable to see the different results. Data
collected from donors, and volunteers through survey form, depth interviews, and focus
groups.
Individual donation process consists of different dimensions and donation
motivations play a crucial role in these dimensions. Explanatory role of donation
motivations varies in different forms of charitable giving such as giving to individual,
charity giving, and volunteering for charity and individual. According to research
results, donation motivations are more explanatory on giving to individual and
volunteering for individual.