Süreç ve ürün performansının artırılması firmaların rekabet üstünlüğü sağlayabilmeleri açısından büyük öneme sahiptir. Otomotiv sektörünün geniş bir kitleye hitap etmesi ve sektörde büyük firmalar bulunması açısından süreç ve ürün performansının artırılması daha da önem kazanmaktadır. Çalışmada bir jant üretim firmasında jant üretim kalitesini artırmak için sürece ilişkin kalite karakteristiklerini etkileyen parametrelerin düzeylerine ilişkin eniyi değerler bulunmuştur. Deney planı yapılırken; Yanıt yüzeyi yöntemi merkezi birleşik tasarımı kullanılmıştır. Elde edilen deney sonuçları kullanılarak süreci tariflemek için ikinci dereceden fonksiyonlar oluşturulmuş ve fonksiyon parametreleri tahmin edilmiştir. Jant kalitesine ilişkin dokuz karakteristik için eşzamanlı eniyileme yapılırken, çözüm uzayının yapısına bağlı olarak literatürdeki çok amaçlı karar verme teknikleri incelenmiş, “Çekicilik Fonksiyonu”, “Hedef Programlama”, “Bulanık Mantık Teknikleri” ve daha önce çoklu yanıt yüzeyi yöntemi eniyileme aşamasında kullanılmayan “Doğrusal Fiziksel Programlama” yöntemleri kullanılmıştır. Çalışmada teorik olarak elde edilen çözüm sonuçlarına ilişkin doğrulama deneylerine de yer verilmiştir.
Improvement in process and product performance is crucial for companies in order to gain a competitive advantage. The automotive industry addresses a wide range of individuals and embodies several massive firms. Hence, improving process and product performance becomes even more important. In this study, optiumum values related to levels of parameters that affect quality characteristics are found in order to enhance wheel production quality in a wheel production plant. In designing the experiment plan, response surface methodology central composite design is used. Using the results of the experiments, second order functions are obtained and function parameters are estimated to describe the process. Simultaneous optimization is done on 9 characteristics related to wheel quality. Depending on the structure of the solution space, multi objective decision making techniques in the literature are examined. “Desirability Function”, “Goal Programming”, “Fuzzy Logic Techniques” and moreover "Linear Physical Programming Technique" which have not been used in optimization stage of multi response surface methodology are employed in the study. Verification experiments are carried out related to the theoretical results of the study.