Bu çalışmanın amacı; Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı ilköğretim okullarında
görev yapan Fen ve Teknoloji öğretmenlerinin not verme yönelimleri ile öğrenci
kontrol ideolojileri arasındaki ilişkiye yönelik görüşlerini belirlemektir. Bu çalışmada
ilişkisel model kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, Ankara merkez
ilçelerindeki ilköğretim okullarında çalışan 1081 Fen ve Teknoloji öğretmeninden
gönüllü olan 381 Fen ve Teknoloji öğretmeni oluşturmaktadır. Veriler araştırmacı
tarafından geliştirilen “Not Verme Yönelimi Ölçeği” ile Willower, Eidell, ve Hoy
(1973)’ un geliştirdiği, Yılmaz (2002) tarafından Türkçe’ ye uyarlanan “Öğrenci
Kontrol İdeolojisi Ölçeği” ile toplanmıştır. Öğretmenlerin not verme yönelimleri ile
gözetimci öğrenci kontrol ideolojisi arasında istatistiksel olarak ilişkiyi ortaya koyan
korelasyon analizleri yapılmış ve yorumlanmıştır. Değişkenler arasındaki farklılığı
saptamak amacıyla iki kategoriye sahip olanlar için Bağımsız Grup t-Testi ve Mann-
Whitney U Testi, üç ve daha fazla kategoriye sahip olanlar için Tek Yönlü Varyans
Analizi (ANOVA) ve Kruskal-Wallis H Testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda,
Fen ve Teknoloji öğretmenlerinin not verme yönelimleri ile gözetimci öğrenci
kontrol ideolojileri arasında negatif yönlü bir ilişkinin varlığı saptanmıştır. Fen ve
Teknoloji öğretmenlerinin değerlendirmelerinde daha çok nesnelliğe önem verdikleri
belirtmekle birlikte değerlendirmelerin, farklı faktörlerden etkilenebildiklerini ifade
etmişleridir. Fen ve Teknoloji öğretmenlerinin belirgin bir öğrenci kontrol
ideolojilerinin olmadığı söylenebilir.
The purpose of this study was to examine the relationship between teacher’
sgrading tendecy and pupil control ideologies as percived by teachers working in
Turkish public school. In this study, the corrlationall model was used. The universe
of the study consisted of 1081 science and techonology teachers working in Turkish
secondary schools in central districsts of Ankara. The study group was consisted of
381 science and techonology teachers working in secondary schools of central
districts. The teachers were selected using easily accesible sample method. Data were
collected by “Grading Tendency Scale” developed by the researcher of this study and
“ Pupil Control Ideology Scale” developed by Willower, Eidell ve Hoy (1973) and
adapted into Turkish by Yılmaz (2002).Statistically determining the correlation
between teachers’grading tendency and pupil control ideology, correlation analysis
were used. In order to determine the difference between the variables, Independent
Group T-Tests and Mann Whitney U Tests were used for the two categories and One
Way analysis of Variance (ANOVA) and Kruskal-Wallis H Tests were used for the
three categories.As a result of the study, it was found a relationship between Science
and Techonology teachers’grading tendency and pupil control ideologies. At the
same time, although the science and techonology teachers stated they attached
importance to objectivity more in the evaluations, these could be affected by some
factors other than the objectives of the lesson. Finally, it can be said that science and
techonology teachers haven’t a definite pupil control ideology.