Kur' an, sosyal değerler ve yapılar ekseninde farklılıklara sahip olan tüm
toplumlarla birlikte bu toplumların, görev, statü ve fonksiyon bakımından farklılaşan
üyelerine hitap eder. Bu nedenle Kur’ân, sosyolojik açıdan yapısal ve değersel
farklılıkları bünyesinde barındıran toplumlarla, içinde dikey ya da yatay olarak
farklılaşan sosyal grupların arasında bir ayrım yapmaz. O, mevcut bulunan
farklılıklara isaret edip onlarla ilgili teklifini yaparak esasen toplumsal
bütünleşmenin esaslarını ortaya koyar. Kur’ân’ın farklılıklar karsısında teklifi
“tearüftür.” Günümüz ifadesiyle bu, kültürleşmeye, sosyalleşmeye tekabül
etmektedir. Buna göre, ırk, dil, etnik ve kültürel farklılıkları antropolojik birer ilâhî
işaret (ayet) olarak tanımlayan Kur’ân, bununla beraber, söz konusu farklılıkların
toplumsal gruplar arasında herhangi bir kast, ayırım veya eşitsizligin gerekçesi
olamayacağım vurgulamakta ve tüm insanların aynı biyolojik kökeni paylaştıklarına
dikkat çekmektedir. Kur’ân’ın toplumsal farklılık olgusuna bakışını sosyoloji
biliminin bakışıyla karşılastırmalı olarak ele alan bu çalışma, hem Kur’ân’ın
toplumsal farklılığı ele alış biçimini hem de toplumların bu farklılıklara karsı
tutumlarının dini kökenlerini açıklamayı amaç edinmiştir.
Quran addresses to the members of all societies in which the members are in
different roles, statues and functions. These societies are different in both social
values and structural bases. Quran does not distinguish these societies and also social
groups of these societies. It mainly presents the basics of social integration while
indicating the diversities (differences) in its proposal. Quran’s proposal against these
diversities is “knowing each other” (the word’s Arabic origin is “tearuf”). This “knowing
each other” can be rephrased as “socialization” or “acculturation”. Based on this
acculturation, Quran defines the differences in ethnicity, language, culture etc. as a
divine sign (ayet). Quran also emphasizes that these differences cannot be the reason
for any inequality, injustice and discrimination. In this paper, the term “Social
Diversity and Differences” will be examined in Quran’s point of view based on the
perspective above. This paper also tries to make a comparison between the Quran
and the Sociology in terms of this point of view. Basically, the aim of this paper is to
explain how Quran approaches the “social diversities” and also how societies react
against these diversities based on their religious motives.