Günümüzde rekabetin artması, küçük ölçekli üreticilerin ve küçük ölçekli
çiftçilerin, büyük firmalar karşısında faaliyetlerini sürdürmesini zorlaştırmaktadır. Bu
zorluklar, ticarete daha eşit koşullar getirmeyi amaçlayan adil ticareti önemli hale
getirmeye başlamıştır. Bu araştırmada, adil ticaret bilgisinin, adil ticaret bağlılığı ve
adil ticaret primi ödeme istekliliği üzerine etkileri ve bu etkilerde adil ticarete
duyulan güvenin aracı etkisi incelenmiştir. Araştırmanın ilk modelinde; adil ticaret
bilgisi, adil ticaret bağlılığı ve adil ticarete duyulan güven arasındaki ilişkiler,
araştırmanın ikinci modelinde ise; adil ticaret bilgisi, adil ticaret primi ödeme
istekliliği ve adil ticarete duyulan güven arasındaki ilişkiler incelenmiştir.
Çalışmada ulaşılan sonuçlar, “adil ticaret bilgisinin”, “adil ticaret bağlılığı”nı,
etkilediğini ve “adil ticarete duyulan güven”in bu ilişkide kısmı aracılık etkisine
sahip olduğunu ortaya koymaktadır. Çalışma sonuçları ayrıca, “adil ticaret bilgisi”nin
“adil ticaret primi ödeme istekliliği”ni “adil ticarete duyulan güven” üzerinden
etkilediğini göstermektedir. Diğer bir ifadeyle “adil ticarete duyulan güven”, “adil
ticaret bilgisi” ile “adil ticaret primi ödeme istekliliği” arasındaki ilişkide tam aracılık
etkisine sahiptir.
Small-scale producers and farmers have difficulty in surviving because of the
rise of competition. These challenges, began to make fair trade, which aims to bring
more equal trade conditions, important. In this research, the relationships among fair
trade knowledge, willingness to pay for fair trade products, and fair trade adhesion
has been examined. The study also investigates the mediating role of fair trade trust
in the relationship between aforementioned variables. The relationship among fair
trade knowledge, fair trade adhesion, and fair trade trust has been structured as the
first model of the research. Moreover the relationship among fair trade knowledge,
willingness to pay for fair trade products, and fair trade trust has been investigated as
the second model of the study.
The results reveal that fair trade knowledge affects fair trade adhesion and
fair trade trust partially mediates this relationship. The results also suggest that fair
trade knowledge affects willingness to pay for fair trade products via fair trade trust,
in other words fair trade trust has a full a mediation effect on the relationship
between fair trade knowledge and willingness to pay for fair trade.