Bu araştırmanın amacı üniversite sınavı gibi öğrenciler için büyük öneme
sahip bir olgu için öğrencilerin mevcut veya olası başarısızlık durumuna yaptıkları
yüklemelerin tespit edilmesidir. Araştırmamızın temel problemi öğrencilerin
dindarlık düzeyleri ile üniversite sınavındaki başarı/başarısızlık durumuna yaptıkları
nedensel yüklemeler arasındaki ilişkinin ortaya konmasıdır. Araştırmanın alt
problemlerini ise bu iki değişkenin sınav kaygısı ve bazı kişisel değişkenlerle
(cinsiyet, yaş, sınava giriş sayısı, okul türü, alan ve sosyo-ekonomik düzey) olan
ilişkisi oluşturmaktadır.
Çalışmamızın teorik kısımda dokümantasyon, alan araştırmasında ise anket
tekniği uygulanmıştır. Alan araştırmamızda 2013-2014 eğitim öğretim yılında
Kütahya ilinde bulunan altı dershanede öğrenim görmekte olan 86 mezun ve 126 lise
son öğrencisinden oluşan 212 kişilik örneklem gurubuyla anket çalışması yapılmıştır.
Uygulamada “İslami Dindarlık Ölçeği” ve “Sınav Kaygısı Ölçeği” “Yükleme
Anketi” ve “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgulara
göre dindarlık eğilimi ile sınav başarısına yapılan sosyal ve tabiatüstü yüklemeler
arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Ayrıca dindarlık ve sınav
kaygısı ile bazı kişisel değişkenler arasında anlamlı ilişkiler bulunmuştur.
The purpose of this research is to identify the causal attributions have made
by students to existing or probable success/failure conditions for the university
entrance exam for an event of great importance for the students. The main problem
of our research to identify the relation between religiosity levels of students with
casual attributions that students have made to success or failure conditions in the
university exam. The sub-problems of this research are the relations with these two
variables exam anxiety and some personal variables(sex, age, number of exam
entrance, school kind, section and socio-economic level).
In the theoretical part of our study documentation, in the area study
questionnaire techniques have been applied. In area study, questionnaire study have
been applied with totally 212 student sample group that are 86 graduated, attending
courses and 126 12th grade students. “Islamic Religiosity Scale”, “Exam Anxiety
Scale”, “Attribution Questionnaire” and “Personal Information Form” have been
used in application. According to diagnosis in research, it is identified that there is a
positive relation between religiosity tendency and the social and supernatural
attributions which have been made to exam success. Also, it is identified that there
are meaningful relations between religiosity and exam anxiety.