Özellikle yirminci yüzyılın ikinci yarısında ekonomik ve teknolojik gelişmelere
paralel olarak çevresel değerlerin bozulması veya yok edilmesi, toplumların gelişmesine
rağmen, kıtlık, açlık, sera etkisi, küresel ısınma gibi sorunlara çözüm bulunamaması
dikkatleri giderek artan seviyede çevre konularına çekmiş ve yeşil yönetim kavramı
ortaya çıkmıştır. Çevreci politikalar şirketlerin maliyet düşürme politikaları ile zaman
zaman ters düşse de, müşterilerin beklentisi doğrultusunda gerekli düzenlemelerin
yapılması gerekmektedir.
Toplama ve dağıtımın ayrı ayrı planlandığı rotalama faaliyetlerine göre
kaynakların daha verimli kullanılmasına olanak sağlayan eşzamanlı topla-dağıt araç
rotalama problemi lojistik giderlerinin azalmasına olanak sağlamaktadır. Çalışmada, yol
eğimlerini dikkate alarak karbon emisyonunu azaltmaya yönelik bir model tasarlanması
amaçlanmıştır. Bu amaçla, karma tamsayılı bir matematiksel model önerilmiştir.
Önerilen model İstanbul’un Anadolu yakasındaki ilçelerde gerçekleştirilen eşzamanlı
topla-dağıt araç rotalama problemi için örneklenmiştir. Düğümler arasındaki bütün
yollar için yol eğimleri dikkate alınarak revize edilmiş uzaklıklar bulunmuş ve
problemlerin çözümünde kullanılmıştır. Ayrıca büyük problemler için, en iyi sonucu
garanti etmeyen fakat problemlere daha kısa sürede sonuç elde edilebilen tavlama
benzetimi algoritması önerilmiştir. Yeşil lojistik kapsamında elde edilen sonuçlar klasik
topla dağıt araç rotalama probleminin sonuçlarıyla karşılaştırmıştır.
Especially in the second half of the twentieth century, in line with the economic
and technological development, the degradation or the disappearance of environmental
values, in spite of the development of the society, the incapacity to solve problems such
as famine, famishment, greenhouse effect, global warming is drawing more attention on
environmental issues and the notion of green management has emerged. Although the
environmental policies are sometimes in opposition with the cost-reducing policies of
the companies, the necessary regulations shall be performed according to the
expectations of the clients.
The vehicle routing problem with simultaneous pickup and delivery allowing a
more productive utilization of the resources according to the routing activities that plans
collection and distribution separately permits the reduction in logistics costs. In this
study, the conception has been aimed to reduce carbon emission taking into
consideration the road slope. To this end, a mixed integer mathematical model has been
proposed. The proposed model has been sampled for the villages of the Anatolian side
of Istanbul. In this study, differently from the previous studies, the road slope has been
taken into consideration. For all the roads between the nodes, the revised distances were
finding in digital media and revised distances have been used for the resolution of the
problems. Besides, for the major problems, the simulated annealing although not
ensuring the best result but allowing obtaining results more rapidly has been used. The
results obtained in the scope of the green logistics have been compared with the results
of the classic vehicle routing problem with simultaneous pickup and delivery.