Bir hizmet sektörü olan sağlık hizmetlerinde israf ve değişkenlikler nedeniyle hasta
tedavi süreçlerinde sıkıntılar yaşanmaktadır. Bu sıkıntıların çoğu hasta tarafından
bilinmekle birlikte, hizmet sunucular durumu gerektiği gibi detaylı inceleyememektedir.
Hastalar süreç içerisinde gerçekten değer yaratan ve kısa süreli olan tedavi faaliyetlerinin
görülmesi için, çok uzun süreler boyunca sistemde kalmaktadır. Bu anlamda imalat sektörü
kaynaklı yalın düşüncenin sağlık sektöründe uygulanmasının faydalı olduğu yazında
gösterilmektedir.
Bu çalışmanın amacı sağlık hizmetlerinde yalın tekniklerin uygulanarak süreçte
yaşanan problemlerin çözülmesidir. Bu anlamda çalışma, Eskişehir Yunus Emre Devlet
Hastanesi Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Bölümü’nde fizik tedavi alan hastaların değer
akışlarını kapsamaktadır.
Uygulama bölümünde yalın tekniklerin bütüncül bir bakış açısıyla uygulanması
hedeflenmiş, ayrıca süreç hasta ve hizmet sunucu açısından eşzamanlı olarak yalın tüketim
çerçevesinde değerlendirilmiştir. Genel olarak sistemin değerlendirilmesi için genchi
gembutsu ve DAH, gelecek durumun planlanması için Birleşik Tedarik Haritası, A3,
Kaizen ve standart iş yalın teknikleri kullanılmıştır. Muranın en aza indirgenmesi için ise
heijunka tekniğinden yararlanılmıştır. İdeal duruma ulaşmak için gerekli bazı iyileştirmeler
gerçekleştirilmiş, bazıları ise planlanmıştır. Gerçekleştirilen iyileştirmeler sonucunda akış
süresinde %26,84; işlem adımlarında %14,28 iyileşme kaydedilmiştir. Planlanan tüm
iyileştirmeler gerçekleştirildiği takdirde %28,58’lik bir kapasite artışı ile beraber akış
süresinde %41,6, işlem adımlarında %42,85 iyileşme öngörülmektedir. Ayrıca yaklaşık bir
yıl içerisinde yalın düşüncenin nihai hedefi olan tek parça akışın gerçekleştirilebilme
potansiyeli olduğu düşünülmektedir.
Patients are getting in trouble with care processes due to waste and deviations in
health care services, that is a kind of service sector. Although patients feel uncomfortable
with these problems, service providers don’t investigate these cases in detail. Patients stay
for long times in processes; for short time value added care services. In this context the
benefits of manufacturing sector based lean thinking implementation’s benefits are shown
in the literature.
The aim of this research is those to implement lean techniques in health care
services to solve problems occurred in processes. This study involves patient’s value
stream who get physical therapy treatment in Eskisehir Yunus Emre Public Hospital
Physical Therapy and Rehabilitation Service.
To implement lean techniques in a holistic point of view is targeted. The process is
also analyzed from the patient and service provider perspective in lean consumption
context. For the purpose of overall evaluation genchi gembutsu and value stream mapping
(VSM); for future situation planning joint supply mapping, A3, Kaizen and standardized
work; for minimizing mura, heijunka techniques were used in this research. To reach ideal
situation some of the improvements are achieved, some of them are planned. As a result of
realized improvements %26,84 flow time and %14,28 process step reduction are recorded.
In case of all planned improvements realized, it is predicted to reach %41,61 flow time and
%42,85 process step reduction with %28,58 capacity increase. Additionally, to achieve one
piece flow, which is the ultimate goal of lean, can be realized in almost one year.