Bu çalışmada, Türkiye’de bulunan iç hatlarda 32, dış hatlarda 30 havaalanı klasik
Veri Zarflama Analizi (VZA)’ nden faydalanarak performansları değerlendirilmiştir.
Performansı etkileyen girdiler; personel sayısı, terminal alanı, çıktılar ise uçak giriş işlemleri
(check-in) kontuar sayısı, yıllık gelir, x-ray cihazı sayısı, yangınla mücadele ekipman sayısı
ve havaalanın şehir merkezine uzaklığı olarak belirlenmiştir. Devlet Hava Meydanları
İşletmesi (DHMİ) istatistik yıllıklarından elde edilen 2019 yılı verileri derlenerek
hesaplamalar yapılmıştır. Ardından istenmeyen çıktı olarak yer hizmetleri personeli başına
düşen yük miktarı analize dahil edilerek havaalanlarının performansına etkisini ölçmek için
dokuz farklı durum senaryosu türetilmiştir. Elde edilen dokuz sonucun ortalaması alınarak
etkin olan ve olmayan havaalanları tespit edilmiştir. Daha sonra yer hizmetleri personeli
başına düşen dokuz farklı durumdaki yük miktarının ortalama değerinden faydalanarak
Bulanık Veri Zarflama Analizi (BVZA)’ ndeki Kao-Liu (2000) matematiksel modeliyle iç
ve dış hattaki havaalanları için tekrar bir analiz yapılmıştır. Çıkan sonuçlar karşılaştırılarak
önerilerde bulunulmuştur
In this study, performance analysis was carried out by using classical data
envelopment analysis 32 domestic and 30 international airports in Turkey. Inputs affecting
performance; the number of personnel, terminal area, outputs were determined as the number
of check-in counters, annual income, number of x-ray equipment, number of firefighting
equipment and the distance of the airport to the city center. Calculations were made by
compiling the 2019 data obtained from the State Airports Authority Directorate General
(DHMI) statistical annuals. Then, as an undesired output, the amount of load per ground
services personnel was included in the analysis and nine different case scenarios were
derived to evaluate the effect on the performance of the airports. By taking the average of
the nine results obtained, efficient and inefficient airports were determined. Then, an analysis
was made for domestic and international airports with the Kao-Liu (2000) mathematical
model in fuzzy data envelopment analysis, using the average value of the load amount per
ground handling personnel in nine different situations. The results were compared and
suggestions were made.