Bu çalışmada, Türkiye’de tıp eğitimi alanında yapılmış lisansüstü ve tıpta uzmanlık tezlerinin, araştırma ve derleme makalelerinin tematik ve metodolojik açıdan incelenmesi ve genel değerlendirilmesinin yapılarak mevcut durumun ortaya çıkarılması amaçlanmıştır.
Yöntem: Çalışma, nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması desenine göre planlanmış ve örneklem seçimine gidilmeyerek çalışma evrenin tamamına ulaşılması he-deflenmiştir. Bu çalışma için ulusal dijital veri tabanlarına kayıtlı ve erişime açık tüm yayınlar taranmıştır. Ulaşılan verilerin çözümlenmesi “Akademik Yayın İnceleme Formu” kullanılarak yapılmıştır.
Bulgular: Çalışma kapsamında tıp eğitimi alanında yapılmış lisansüstü ile tıpta uzmanlık tezlerinden ve araştırma ile derleme makalelerinden oluşan tüm yayınların in-celenmesi ile kullanılan araştırma modelinin ve örneklem belirleme tekniğinin sıklıkla belirtilmediği bulunmuştur. İlk yıllarda Etik Kurul Onayı alınmadan çalışmalar yapılır-ken, araştırmacıların son yıllarda bu konuya dikkat ettiği görülmüştür. Tıp eğitimi ile ilgili olarak yürütülen doktora tez çalışmalarında araştırmanın geçerlik ve güvenirliği için ya-pılan çalışmalara yer verilirken, yüksek lisans ve tıpta uzmanlık tez çalışmalarında araş-tırmaların geçerlik ve güvenirliğine önem verilmediği saptanmıştır. Aynı bulgu araştırma makaleleri için de geçerlidir. Tüm yayınlar incelendiğinde, son yıllarda yapılan ve yön-temlerin detaylı olarak açıklandığı yayınların, Eğitim Bilimleri Enstitüsü’nden doktora derecesi alan araştırmacılar ve onların yetiştirdiği araştırmacılara ait olduğu belirlenmiş-tir.
Sonuç ve Öneriler: Tıp eğitimi alanında üretilen tüm yayınların sayısı son yıl-larda artış göstermekle birlikte metodolojik açıdan eksiktir. Elde edilen bulgular ışığında,
2
yayınların niteliğinin de artırması için yapılacak araştırmalarda araştırma modelinin, ör-neklem seçim tekniğinin, geçerlik ve güvenirlik çalışmalarının ayrıntılı olarak açıklan-ması önerilmektedir
The purpose of this study is to evaluate the master’s degree, doctorate and dissertation thesis, original research papers and reviews published in Turkey in the field of medical education in terms of thematic research fields, methodological prefer-ences and the components that scientific researches should include.
Method: This qualitative study has been carried out through case study method and our main goal has been reaching all of the relevant publications instead of taking a sample among the aforementioned study universe. All the publications that may be ac-cessed on national digital databases were included for this study. Collection and analy-sis of the related data has been done using “Academic Publication Review Form”.
Results: The results obtained through the analysis of all the thesis, research pa-pers and reviews published in Turkey in the field of Medical Education suggest that the study methods and the sampling techniques used for these studies were often not men-tioned during publication. It is also observed that studies done in the earlier years lacked the written confirmation of an Ethics Committee. Parameters of validity and reliability were mentioned mostly in doctorate thesis, whereas master’s degree thesis, dissertations thesis and original research studies often lacked related information. It came to our no-tice that publications that include adequate information regarding study design and methodology were mostly written by researchers holding a doctorate degree in the field of Educational Sciences.
Conclusion and Recommendations: The publications in the field of Medical Education has been increasing in numbers over the recent years but these publications often lack information about the methodology of the related studies. In order to achieve an increase in scientific quality, publications must include information regarding study
4
model and sampling method and also references for validity and reliability of the re-search tools