Bu araştırmanın amacı, “ortaöğretim İngilizce dersinde dinamik değerlendirmeye ilişkin bir model önerisi ortaya koymak” tır. Bu amaçla Ortaöğretim İngilizce Öğretim Programında yer alan mevcut ölçme ve değerlendirme süreci, İngilizce öğretmenleriyle ölçme ve değerlendirme ile ilgili yapılan görüşmelerin analizi ve alan yazında yer alan ölçme ve değerlendirmeye ilişkin güncel ve alternatif çalışmalar dikkate alınarak İngilizce temel dil becerilerini değerlendiren bir model tasarlanmış ve sahada uygulamayla geliştirilmiştir. Araştırmanın nihai amacı elde edilen bulgular ışığında ortaöğretim İngilizce öğretiminde, temel dil becerilerinin ölçme ve değerlendirme süreçlerine ilişkin bir model önerisi geliştirmektir.
Yöntem: Araştırmada Tasarım Tabanlı Araştırma (TTA) yöntemi kullanılmıştır. Tasarım temelli araştırma yöntemleri, tasarlanan yeniliklerin tasarımını ve keşfedilmesine odaklanır. Daha da önemlisi, tasarım temelli araştırmalar belirli müdahaleleri tasarlamaktan ve test etmekten daha da öteye gider. Bu müdahaleler öğretim ve öğrenmeyle ilgili belirli teorik iddiaları somutlaştırmak ve teori, tasarım eserleri ve uygulama arasındaki ilişkileri anlamaya yönelik bir taahhüdü de yansıtmaktadır. Bu araştırma, 2019 – 2020 Eğitim-Öğretim yılı güz döneminde Eskişehir Eti Sosyal Bilimler Lisesi hazırlık sınıfında gerçekleştirilmiştir. Araştırma Ortaöğretim İngilizce Öğretiminde ölçme ve değerlendirmeye ilişkin bir model geliştirme sürecidir. Süreç araştırmacı tarafından problemli alanla ilgili sorunun algılanması, problem alanıyla ilgili meslektaş görüşleri ve araştırmacının da öğretmen olması sebebiyle kendi deneyimlerini de işe koşmasıyla temellenmeye başlamıştır. Alan yazında yer alan tasarım tabanlı
2
çalışmalar göz önünde bulundurulduğunda, birinci aşamada yer alan problemin belirlenmesi için ilk olarak İngilizce öğretmenleri ile ölçme ve değerlendirme ile ilgili görüşme yapılarak saha içinde uyguladıkları ölçme ve değerlendirme süreci ortaya konulmuştur. Ayrıca alanyazın taranmış ve dinamik değerlendirme ile ilgili dünya genelinde yapılan çalışmalar incelenmiş ve sınıf ortamında uygulanabilecek dinamik değerlendirme modeli belirlenmiş ve sınıf ortamında uygulanmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak tanılayıcı test, yarı yapılandırılmış öğretmen görüşme formu, dokümanlar, öğrenci öz değerlendirme formu, öğrenci yazılı görüşme formu, öğretmen günlüğü ve video kayıtları kullanılmıştır. Veri toplama sürecinde elde edilen veriler içerik analizi doğrultusunda çözümlenmiştir. Öğretmen ve öğrenci görüşmelerinden, video kayıtları ve günlüklerden elde edilen veriler içerik analizi yöntemiyle ortak temalara ayrılmıştır.
Bulgular: Dinamik değerlendirmeye ilişkin alanyazında yer alan prosedürler ele alınmış ve İngilizce dersine uyarlanarak bir model geliştirilmiş ve uygulanmıştır. Dinamik değerlendirme prosedürlerine göre tasarlanan ölçme ve değerlendirme süreci güz dönemi boyunca sınıf ortamında uygulanmıştır. Araştırma sürecinde İngilizce öğretmenlerinden elde edilen ölçme ve değerlendirme süreciyle ilgili verilerin analizi sonucunda öğretmenlerin İngilizce öğretiminde süreç ve sonuç odaklı ölçme ve değerlendirme yaptıkları tespit edilmiştir. Bunun yanı sıra sınıf içi dinamik değerlendirme sürecine ilişkin elde edilen verilerin analizi sonucunda uygulayıcı tarafından modele ilişkin ders süreci, öğrenci katılımı, öğrenci güdülenmesi, öğretmen dönütü, öğretmen öz değerlendirmesi, öğrenci gereksinimi, öğretmen güdülenmesi, öğrenci değerlendirilmesi ve karşılaşılan sorunlar biçiminde temalar belirlenmiş ve model yorumlanmıştır. Ayrıca model uyarınca öğrencilerden temel dil becerilerinin değerlendirilmesine ilişkin verilerden elde edilen temalar da öğrenmenin kolaylaşması, konuların anlaşılır hale gelmesi, öz değerlendirme, dil becerilerinin gelişimi, güdüleme oluşturma, etkin katılım, problem çözme ve dönütün faydaları biçiminde oluşmuştur.
Sonuç ve Öneriler: Sosyokültürel teori ve sosyal yapılandırmacılığın temeline dayanan dinamik değerlendirme prosedürleri, öğrencinin hem mevcut bağımsız performans yeteneğini hem de potansiyel gelişimini hesaba katar, yani sadece mevcut bilişi ölçmekle kalmaz, aynı zamanda gelecekteki öğrenim için yörüngeler de sağlar. Yapılan çalışmada, Ortaöğretim İngilizce öğretmenlerinin yıl/dönem boyunca ve yılsonu ölçme ve değerlendirme süreçlerinde yapmış oldukları tanılayıcı değerlendirme, biçimlendirici değerlendirme ve sonuç değerlendirmeye dinamik değerlendirmenin
3
uygulanmasıyla İngilizce öğretiminde temel dil becerililerinde istenilen başarının yakalanacağı düşünülmektedir. Bu bağlamda İngilizce öğretim hedefleri değiştirmeden dinamik değerlendirme döngüsel olarak günlük derslere uyarlanmış ve sınıfta uygulanmıştır. Görev öncesi ve görev sonrası öğrencilerden elde edilen dönütler doğrultusunda arabuluculuk çalışmaları yapılarak öğrencilerin İngilizce öğretiminde temel dil becerilerinin gelişimi sağlanmıştır.
Dinamik değerlendirme etkileşimli ruh halinin farklı tekniklerle değişim olasılığını objektif olarak ölçtüğünü açıklamaktadır. Ancak bu değişimin ve sürecin ölçülmesinin dezavantajı da vardır. Öğretmenlerin ihtiyaç duyduğu zaman, maliyet ve derin bilgi birikimi, bir öğretim programı tasarlarken dinamik değerlendirme yaklaşımının büyük ölçüde uygulanmasını engelleyebilir. Ancak böyle bir soruna rağmen dinamik değerlendirme öğretim amacıyla kullanıldığında yüksek kaliteli eğitim biçimi için ödül olabilir
The aim of this study is " a model proposal on dynamic assessment in English course of high school education". For this purpose, a model that evaluates basic English language skills was designed and developed in the field, taking into account the current and alternative studies on measurement and evaluation in the literature. The ultimate aim of the study is to develop a model proposal regarding the assessment and evaluation processes of basic language skills in secondary education English education in the light of the findings.
Method: Design Based Research (TTA) method was used in the study. Design-based research methods focus on the design and exploration of designed innovations. More importantly, design-based research goes beyond designing and testing specific interventions. These interventions also reflect a commitment to embody specific theoretical claims regarding teaching and learning and to understand the relationships between theory, work of design and practice. This research was carried out in the preparatory class of Eskişehir Eti Social Sciences High School in the first half of the 2019-2020 academic year. The research is a process of developing a model for measurement and evaluation in High School English Teaching. The process started with the perception of the problem related to the problematic area by the researcher and taking the teacher's opinion about the problem area and grounding it by observing her own experiences since the researcher is a teacher. Considering the design-based studies in the literature, firstly, in order to determine the problem in the first stage, the measurement and evaluation process applied by English teachers in the field was revealed by interviewing about measurement and evaluation. In addition, the literature was reviewed
5
and the studies on dynamic assessment around the world were examined, and a dynamic assessment model that could be applied in accordance with the classroom environment was determined and applied in the classroom environment. Diagnostic test, semi-structured teacher interview form, documents, student self-evaluation form, student written interview form, teacher diary and video recordings were used as data collection tools in the research. The data obtained during the data collection process were analyzed in accordance with the content analysis. The data obtained from teacher and student interviews, video recordings and diaries were divided into common themes by content analysis method.
Results: The procedures in the literature on dynamic assessment were taken into account and a model was developed and implemented by adapting it to the English course. The measurement and evaluation process, designed according to dynamic assessment procedures, was applied in the classroom environment during the fall semester. During the research process, the analysis of the data obtained from the English teachers regarding the assessment and evaluation process was determined that the teachers made formative and summative assessment and evaluation in English teaching. In addition, as a result of the analysis of the data obtained by the implementer regarding the class dynamic assessment process model, the themes of the lecture process, student participation, student motivation, teacher feedback, teacher self-assessment, student needs, teacher motivation, student assessment and the problems encountered were determined by the implementer has been interpreted. In addition, the themes obtained from the data related to the model adapted to the assessment of basic language skills from the students were the benefits of facilitating learning, making the subjects understandable, self-assessment, development of language skills, motivation, active participation, problem solving and feedback.
Conclusion and Suggestions: Dynamic assessment procedures based on sociocultural theory and social constructivism take into account both the student's current independent performance ability and potential development, not only measure current cognition but also provide trajectories for future learning. In the study, it is thought that the desired success in basic language skills in English teaching will be achieved by adapting the dynamic assessment to the diagnostic assessment, formative assessment and result assessment performed by secondary school English teachers throughout the year assessment and evaluation processes. In this context, dynamic assessment has been adapted to daily lessons cyclically and applied in the classroom without changing English teaching goals. Mediation activities were carried out in line with the feedback obtained
6
from the students before and after the assignment, and the basic language skills of the students in English teaching were improved. Dynamic assessment explains that interactive mood measures objectively the probability of change with different techniques. However, measuring this change and process also has a disadvantage. The time, cost and deep knowledge needed by teachers can hinder the application of a dynamic assessment approach when designing a curriculum. Despite the problem, if dynamic assessment is used for teaching purposes, it can be a reward for a high quality form of education