Bu araştırmanın temel amacı, turist rehberlerine yönelik gerçekleşen istenmeyen turist davranışlarını ve söz konusu davranışların rehberler üzerindeki yansımalarını keşfetmektir. Turist rehberlerine karşı sergilenen istenmeyen turist davranışlarının sebeplerini ve davranışlara ilişkin tetikleyici durumları turist rehberlerinin deneyimleri aracılığıyla belirlemek araştırmanın bir diğer amacını oluşturmaktadır.
Araştırma kapsamında, nitel araştırma yöntemlerinden yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılarak 35 turist rehberiyle görüşme gerçekleştirilmiştir. Katılımcı turist rehberlerinin yanıtlamalarından elde edilen verilere MAXQDA2020 Analytics Pro 20.3.0 nitel veri analizi programı yardımıyla içerik analizi uygulanmıştır. Çalışmada, fenomenolojik bir yaklaşım izlenmiş olup kritik olay tekniğinden de yararlanılmıştır.
Araştırmada, turistlerin rehberlerine karşı agresif davranışlar, egolu davranışlar, kaba davranışlar ve rehberin işini zorlaştıran davranışlar olmak üzere dört farklı istenmeyen davranış biçimi sergilediği tespit edilmiştir. Çalışmada, seyahat acentalarının turda sunduğu hizmet unsurlarının turistler tarafından beğenilmemesi, acentaların taahhüt ettiği şekilde hizmet sunmaması ve tur operasyonunda yaşanan acenta kaynaklı aksaklıkların turist rehberine yönelik istenmeyen turist davranışlarına sebep olduğu belirlenmiştir. Turistlerin rehberlerine karşı istenmeyen davranışlar sergilemesini tetikleyen durumların ise tur
vi
organizasyonunda acenta kaynaklı yaşanan problemler, olumsuz hava şartları, tur programında yer alan uzun yolculuklar, kültürel farklılıklar ve turistlerin ören yerlerinde çok fazla beklemesi olduğu ortaya çıkarılmıştır.
Araştırma sonucunda, turist rehberlerine yönelik gerçekleşen istenmeyen turist davranışlarının turist rehberleri üzerinde anlatımlara konsantre olmakta güçlük çekme, moral bozukluğu, mesleğe ilişkin motivasyon kaybı yaşama, mesleği bırakmayı düşünme gibi yansımaları olduğu belirlenmiştir
The main aim of this study is to explore tourist misbehaviours towards tourist guides and these behaviours' reflections on tourist guides. Another aim of the study is to determine the reasons and triggering situations of these misbehaviours by the tourist guides' experiences.
Within the scope of the research, 35 tourist guides were interviewed with using the semi-structured interview technique, one of the qualitative research methods. Content analysis was applied to the data obtained from the responses of the participating tourist guides with the help of the MAXQDA2020 Analytics Pro 20.3.0 qualitative data analysis program. In the study, a phenomenological approach was followed and critical event technique was also used.
In this study, it was found that tourists present four different misbehaviours consisting of aggressive, ego-centered, impolite behaviours and behaviours which make things difficult for tourist guides. It was also found that because the tourists were not satisfied with the services during the tours by travel agencies, they didn't offer services as they guaranteed and there were problems by travel agencies during tour operation caused tourist misbehaviours towards tourist guides. It was revealed that the triggering situations which affect tourist misbehaviours towards tourist guides were the problems caused by travel agencies during tour operation, bad
viii
weather conditions, long trips in the tour programme, cultural differences and long waits in ruins.
As a result of this study, it was found that tourist misbehaviours have reflections on tourist guides like concentration problems while talking, demoralization, motivation loss for the job and thought of leaving job