Bu araştırmanın temel amacı, üniversite öğrencilerinin bilişsel esneklik düzeyleri ile psikolojik iyi oluş ve yaşam doyumları arasındaki ilişkiyi incelemektir.
Yöntem: Bu araştırma nicel bir araştırma olup ilişkisel modelde bir çalışmadır. Araştırmanın bağımsız değişkeni, bilişsel esneklik düzeyi; bağımlı değişkenleri ise, psikolojik iyi oluş ve yaşam doyumu olarak belirlenmiştir. Örnekleme yöntemi olarak, uygun örnekleme veya kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Çalışma grubu 2019-2020 eğitim-öğretim yılında eğitim fakültesine devam etmekte olan 328 öğrenciden oluşmaktadır. Verilerin toplanmasında Kişisel Bilgi Formu, Bilişsel Esneklik Envanteri, Psikolojik İyi Oluş Ölçeği ve Yaşam Doyumu Ölçeği kullanılmıştır.
Bulgular: Araştırmanın sonucunda elde edilen bulgulara göre üniversite öğrencilerinin bilişsel esneklikleri ile psikolojik iyi oluşları ve yaşam doyumu düzeyleri arasında istatistiksel olarak anlamlı ve orta düzeyde pozitif yönde ilişki saptanmıştır. Üniversite öğrencilerinin bilişsel esneklik düzeyleri, onların psikolojik iyi oluş ve yaşam doyumu düzeylerini yordamaktadır. Öğrencilerin bilişsel esneklik, alternatifler ve kontrol alt boyutları, psikolojik iyi oluş ve yaşam doyumu düzeylerinin; öğrencilerin bölümüne, sınıfına, anne eğitim durumuna, duygusal ilişkide olma durumuna ve duygusal ilişki süresine göre anlamlı düzeyde farklılaşmadığı tespit edilmiştir. Ancak öğrencilerin psikolojik iyi oluş düzeyleri yaş değişkenine göre; kontrol alt boyutları cinsiyet ve yaşadıkları yere göre ve alternatifler alt boyutları üniversite, baba eğitim durumu ve psikolojik destek alma durumuna göre farklılık göstermiştir. Bilişsel esneklik, psikolojik iyi oluş ve yaşam doyumu değişkenlerine ait ortalamalar kıyaslandığında, öğrencilerin yaşam doyumu düzeyinin en düşük ve psikolojik iyi oluş düzeyinin ise en yüksek olduğu görülmüştür
The main purpose of this study is to examine the relationship between cognitive flexibility levels of university students and their psychological well-being and life satisfaction.
Method: This research is a quantitative study and a study in relational model. The independent variable of the study is cognitive flexibility level and dependent variables; psychological well-being and life satisfaction. Appropriate sampling or easily accessible sampling method was used as the sampling method. The study group consists of 328 students attending the Faculty of Education in the 2019-2020 academic year. Demographic Information Form, Cognitive Flexibility Inventory, Psychological Well-Being Scale and Life Satisfaction Scale were used to collect data.
Results: According to the findings of the study, a statistically significant, moderately positive relationship was found between the cognitive flexibility and psychological well-being and life satisfaction levels of university students. Cognitive flexibility levels of university students predict their psychological well-being and life satisfaction levels. It was determined that students' cognitive flexibility, alternatives and control sub-dimensions, psychological well-being and life satisfaction levels did not differ significantly according to their department, class, mother’s educational status, emotional relationship and emotional relationship duration. However, the psychological well-being levels of the students differed according to the age variable; control sub-dimensions differed according to gender and place of residence, and alternatives sub-dimensions differed according to university, father's educational status and receiving psychological support. When the averages of cognitive flexibility, psychological well-being and life satisfaction variables were compared, it was seen that the life satisfaction level of the students was the lowest and the psychological well-being level the highest.
4
Conclusion and Suggestions: In this study, it was concluded that the cognitive flexibility levels of university students predicted their psychological well-being and life satisfaction. In this direction, it is thought that the cognitive flexibility levels of university students play an important role in increasing their life satisfaction and psychological well-being. Therefore, it is recommended to organize trainings on the skills of generating alternative solutions and controlling situations in order to improve students' cognitive flexibility levels