çalışmada akademisyenlerin kültüre duyarlı öğretim yeterliliklerini
etkileyen faktörler incelendi. Akademisyenlerin kişilik özellikleri ve kişisel anlam profillerinin
kültüre duyarlı öğretim öz-yeterlilikleri üzerinde anlamlı etkilerinin olup olmadığı
test edildi.
Yöntem: Nedensel-karşılaştırma deseni kullanılarak yapılandırılan çalışmada
Türkiye’deki 195 üniversitede görev yapan 175.402 akademisyenden oluşmakta olan
evrene, e-posta listesi örnekleme kullanılarak erişildi. Nihai olarak çalışmaya 157 üniversiteden
1,883 akademisyen gönüllü olarak katıldı. Kültüre Duyarlı Öğretim Ölçeği,
On-Maddeli Kişilik Ölçeği ve Kişisel Anlam Profili Ölçeği-Kısa Formu ile elde edilen
veriler t-testi; ANOVA, MANOVA, korelasyon, regresyon ve yapısal eşitlik modelleme
analizleri ile çözümlendi.
Bulgular: Çalışmada akademisyenlerin kültüre duyarlı öğretim özyeterliliklerinin
düşük olduğu; “Deneyime Açıklık”, “Yumuşak Başlılık” kişilik özelliklerinin
ve “Kendini Aşma” ve “Adil Muamele” kişisel anlam profillerinin kültüre duyarlı
öğretim öz-yeterliği üzerinde pozitif; “Din” ve “Kendini Kabul” ” kişisel anlam profillerinin
kültüre duyarlı öğretim öz-yeterliği üzerinde negatif etkisi olduğu saptandı. Ek
olarak cinsiyet, yurt dışı eğitim ve çalışma deneyimi, akademik unvan ve akademik çalışma
alanının bazı kültüre duyarlı öğretim faktörlerine, kişilik özelliklerine ve kişisel
anlam profillerine anlamlı etkisi saptandı.
Sonuç ve Öneriler: Çalışmanın sonunda akademisyenlerin kültüre duyarlı öğretim
öz yeterlilikleri düşük bulundu. Yurt dışı çalışma ve eğitim deneyimlerinin olumlu
etkileri olduğu sonucuna ulaşıldı. Akademisyenlerin farklı kültürlere daha duyarlı olabilmeleri
amacıyla akademisyen eğitimlerinin oluşturulması ve yurt dışı deneyimlerinin
arttırılmasına yönelik çalışmalar yapılması önerilmektedir
In this study, the factors affecting the culturally responsive teaching
competencies of academicians were examined. Within this framework, it was assayed
whether the personality traits and personal meaning profiles of the academicians have
remarkable impacts on their culturally responsive teaching self-efficacy.
Method: This study conducted with causal comparative research technique, it
was attained by using mail list sampling method to the community that consists of
175.402 academicians working in 195 universities in Turkey. 1883 academicians from
157 universities participated in the study voluntarily. The data obtained with the culturally
responsive teaching Scale, Ten-Item based Personality Scale and Personal Meaning
Profile Scale (short form) was analyzed by t-test, ANOVA, MANOVA, correlation,
regression and structural equation modeling analysis.
Findings: My research findings indicate that academics have low self-efficacy
in culturally responsive teaching; personality traits of “openness to experience”, “conscientiousness”
and self-significance profiles of “self-transcendence”, “equity” have
positive impacts on culturally responsive teaching self-efficacy; on the other hand, personal
meaning profiles of “religion” and “self-acceptance” have negative effects on culturally
responsive teaching self-efficacy. In addition, gender, foreign education and
work experience, academic title and academic field of study have a significant effect on
some factors of culturally responsive teaching, personality traits and personal meaning
profiles.
Results and Suggestions: The culturally responsive teaching self-efficacy of
academicians has been found to be low. It is concluded that education and work experiences
abroad have positive effects, so it is recommended to improve these kind of experiences
and establish academician training to enhance their culturally responsiveness