Araştırmanın amacı STEM alanında ilkokullarda yapılmış çalışmaların mevcut durumlarını belirlemek ve yapılacak olan çalışmalara yol gösterici olmaktır.
Yöntem: Araştırma nitel bir araştırmadır. Araştırmada kullanılan veri toplama yöntemi, nitel araştırma veri toplama yöntemlerinden olan doküman analizi yöntemidir. Araştırma kapsamında ilkokul düzeyinde STEM alanında yapılmış 48 adet çalışmaya ula-şılmıştır. Çalışmalar nitel araştırma analiz yöntemlerinden içerik analizi yöntemiyle ana-liz edilmiştir.
Bulgular: Araştırma kapsamında çalışmalar; yapıldıkları yıla, çalışmanın türüne, çalışmanın yöntemine ve modeline, katılımcılarına, veri toplama araçlarına, veri analiz yöntemine ve konularına göre analiz edilerek incelenmiştir. Ayrıca çalışmalarda karşıla-şılan sorunlar ile çalışmalarda verilen öneriler analiz edilmiştir.
Sonuç ve Öneriler: Araştırma kapsamında incelen çalışmalarda en fazla çalışma-nın 2019 yılında yapıldığı tespit edilmiştir. Türlerine göre yapılan incelemede yüksek li-sans tezleri ve makaleler eşit sayıda çıkmıştır. Nicel çalışmalar en fazla tercih edilen araş-tırma yöntemi olmuştur. En çok kullanılan veri toplama aracı likert tipi ölçekler olurken; en fazla kullanılan veri analiz yöntemi içerik analizi olmuştur. En fazla çalışılan katılımcı grubu öğrenciler olurken, en fazla çalışmanın yapıldığı sınıf düzeyi 4. sınıflar olmuştur. Çalışmalarda en fazla araştırma yapılan il İstanbul olmuştur. Konularına göre en fazla çalışılan tema, tutum teması olmuştur. Çalışmalarda karşılaşılan sorunlar; zamandan kay-naklı, maddi kaynaklı, öğrencilerden kaynaklı, öğretmenlerden kaynaklı, eğitim ortamla-rından kaynaklı ve öğretim programları ve materyallerinden kaynaklı sorunlar olarak ka-tegorileştirilmiştir. Çalışmalarda verilen öneriler; hizmet içi ve öncesi eğitime yönelik, öğretim programlarına yönelik, okul içi ve dışı etkinliklere yönelik, öğretim materyalle-rine yönelik, öğrencilere yönelik, öğretmenlere yönelik ve araştırmalara yönelik öneriler
2
olarak kategorileştirilmiştir. Araştırma kapsamında uygulamaya ve diğer araştırmalara yönelik öneriler sunulmuştur
The aim of the research is to determine the status of the researches con-ducted in primary schools in the field of STEM and to guide the researches to be con-ducted.
Method: Research is qualitative research. The data collection method used in the research is the document analysis method, one of the qualitative research methods. With this research, 48 STEM researches conducted in primary schools were reached. The re-searches were analyzed by content analysis method, one of the qualitative research anal-ysis methods.
Results: The researches were analyzed and examined according to the year they were conducted, the type of the research, the method and model of the research, the par-ticipants, data collection tools, data analysis method and subjects. In addition, the prob-lems in the researches and the suggestions in the researches were analyzed.
Conclusion and Suggestions: In the research, it was determined that the most research was in 2019. Master theses and articles came out in equal numbers in the research conducted according to research types. Quantitative research has become the most pre-ferred research method. While the most used data collection tool is Likert type scales; the most used data analysis method was content analysis. While the most researched partici-pant group was students, the grade level where the most research was done was the 4th grade of primary school. The city with the most research was Istanbul. The most re-searched theme according to their subjects was attitude theme. Problems encountered in researches; It is categorized as problems caused by time, materials, students, teachers, educational environments, and educational programs and materials. Recommendations given in researches; It is categorized as recommendations for seminars and university education, curricula, in-school and out-of-school activities, teaching materials, students,
4
teachers and research. In the research, suggestions for educational practices and other researches were presented