Bu çalışma da İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin İngilizce öğrenme
özerklik algısı ile yabancı dil öğrenme kaygı düzeyleri ve bu kaygı düzeyinin özerklik
algısını yordama gücü incelenmeye çalışılmıştır.
Yöntem: İlişkisel tarama modelinde desenlenen çalışmanın evrenini 2020-2021
eğim öğretim yılında Konya ili Meram ilçesinde ilköğretim kurumlarına devam eden
toplam 515 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veriler (Bayat, 2007) tarafından
geliştirilen “Özerklik Algı Ölçeği”, Baş (2013) tarafında geliştirilen “Yabancı Dil
Öğrenme Kaygısı Ölçeği” ve “Demografik Bilgi Formu (DBF)” ile toplanmıştır. Veriler
SPSS yazılım program kullanılarak analiz edilmiştir. Yabancı dil olarak İngilizce öğrenen
7. sınıf öğrencilerinin özerklik algı düzeylerinin incelenmesinde ölçeklerden elde edilen
puanların aritmetik ortalama ve standart sapma değerlerinden, t-testi, tek yönlü varyans,
regresyon ve korelasyon analizlerinden yararlanılmıştır. Farklı değişkenler arasında ilişki
kurabilmek ve genellemeler yapabilmek için nicel araştırma yöntemlerinden biri olan
ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır.
Bulgular: Araştırmanın sonuçlarına göre İngilizce dersinde 7. sınıf öğrencilerinin
özerklik algılarının orta düzeyde olduğu görülmüştür. 7. sınıf öğrencilerinin özerklik
algıları sınıf türlerine ve cinsiyetlere göre anlamlı bir farklılık göstermektedir. Yapılan ttesti
sonucunda kız öğrencilerin özerklik algı düzeylerinin daha fazla olduğu tespit
edilmiştir. Sınıf türü ve İngilizce özerklik algısı arasındaki ilişkiye bakıldığında ise
yabancı dil sınıflarında okuyan öğrencilerin özerklik algılarının daha yüksek olduğu
sonucuna ulaşılmıştır. Özerlik algı düzeyleri ile yabancı dil kaygısı arasındaki ilişkiyi
görmek için tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır ve analiz sonucunda 7.
Sınıf öğrencilerinin İngilizce dersindeki özerklik algısı ve yabancı dil öğrenme kaygısı
arasında anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir.
2
Sonuç ve Öneriler: Yabancı dil öğrenme kaygısının özerklik algısını açıkladığını
söylemek mümkündür. Kaygı düzeyinin artması bireyde özerklik algısının da düşmesine
neden olacaktır. Sonuç olarak bu çalışma, özerk öğrenme ortamının öğrencilerin
başarısını olumlu yönce etkileyebileceği ve bireyin kendini güvende hissettiği sınıf
ortamlarında da özerk öğrenme becerileri kazanabileceği görüşünü savunmaktadır.
Öğrencilerin özerk öğrenme becerilerini geliştirebilmesinde ve kaygı düzeylerini
azaltmada eğitimciler en önemli rolü oynamaktadır. Sınıf ortamları öğrencinin öğrenme
sürecini destekleyecek ve kaygılarını azaltacak şekilde düzenlenmelidir
In this study, the relationship between 7th grade students' perception of
learning autonomy and their anxiety levels in learning foreign was examined.
Method: The sample of the study, which was designed in the relational survey
method, consisted of a total of 515 students attending primary education institutions in
Konya province Meram district in the 2020-2021 education year. The data in the study
were collected using the "Autonomy Perception Scale" developed by Bayat (2007), the
"Foreign Language Learning Anxiety Scale" developed by Baş (2013) and the
"Demographic Information Form (DIF)". The data were analyzed using the SPSS
software program. Relational survey design, one of the quantitative research methods,
was used to establish relationships between different variables and to make
generalizations.
Results: According to the results of the study, it was observed that the autonomy
perceptions of the 7th grade students participating in the study were at a medium level.
The autonomy perceptions of 7th grade students show a significant difference according
to class types and genders. As a result of the t-test, it was determined that the autonomy
perception levels were significantly higher in favor of female students. When the
relationship between class type and English autonomy perception was examined, it was
concluded that students studying in foreign language classes have higher autonomy
perceptions. One-way analysis of variance (ANOVA) was used to determine the
relationship between learner autonomy and foreign language learning anxiety. As a result
of the analysis, it was determined that there is a significant relationship between the 7th
grade students' perception of autonomy in the English lesson and their foreign language
learning anxiety.
4
Conclusion and Suggestions: It is possible to say that foreign language learning
anxiety explains the perception of autonomy. Increasing the anxiety level will lead to a
decrease in the perception of autonomy in the individual. In conclusion, this study defends
the view that the autonomous learning environment can positively affect the success of
students and that the individual can gain autonomous learning skills in classroom
environments where they feel safe. Educators play the most important role in improving
students' autonomous learning skills and reducing their anxiety levels. Classroom
environments should be arranged in a way to support the learning process of the student
and reduce their anxiety