Bu araştırmanın amacı yabancılara Türkçe öğretiminde karşılaşılan
sorunları incelemektir.
Yöntem: Bu araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışmasıyla
desenlenmiştir. Araştırmaya yabancılara Türkçe öğretimi gerçekleştirilen İstanbul’dan üç
farklı okul türü dâhil edilmiştir. Bunlar, çift dilli okul, uluslararası programlı okul ve
ağırlıklı olarak Suriyeli öğrencilerin bulunduğu kamu okuludur. Araştırma verileri
öğretmen ve öğrencilerle yapılan görüşmelerle ve araştırmacının sınıf içi gözlemleriyle
toplanmıştır. Elde edilen verilerin çözümlenmesinde içerik analizinden yararlanılmıştır.
Bulgular: Araştırmada elde edilen veriler araştırmanın alt problemlerine dayalı
olarak; çift dilli okullarda yabancılara Türkçe öğretiminde karşılaşılan sorunlar,
uluslararası programlı okullarda yabancılara Türkçe öğretiminde karşılaşılan sorunlar ve
kamu okullarında bulunan Suriyeli öğrencilere Türkçe öğretiminde karşılaşılan sorunlar
olmak üzere üç başlık altında sunulmuştur. Araştırmada elde edilen verilerin içerik analizi
sonucunda ulaşılan temalar bu başlıkların altına yerleştirilmiştir. Bu kapsamda
araştırmada ilk olarak çift dilli okullarda yabancılara Türkçe öğretiminde karşılaşılan
sorunlara ait bulgular verilmiştir. Bu başlık altında, ana dil farklılıkları, uyum sorunları,
çevresel faktörler, okul programı, aynı anda birden fazla dil öğrenimi, Türkçeye verilen
önem, Türkçe kelime bilgisi ve iletişim sorunu temalarına ulaşılmıştır. Bulguların ikinci
başlığı ise uluslararası programlı okullarda yabancılara Türkçe öğretiminde karşılaşılan
sorunlara ilişkin bulgulardır. Bu kısımda da ana dil farklılıkları, uyum sorunu,
motivasyon, materyal ve program eksiklikleri, çevresel faktörler ve Türkçe kelime bilgisi
temalarına ulaşılmıştır. Son olarak ise kamu okullarında bulunan Suriyeli öğrencilere
Türkçe öğretiminde karşılaşılan sorunlara ait bulgular sunulmuştur. Bu başlıkta ulaşılan
bulgular ana dil farklılığı, uyum sorunu, dil sorunu, iletişim sorunu, asimile olmaktan
korkmaları, psikolojik nedenler ve materyal eksikliği temaları altında sunulmuştur.
2
Sonuç ve Öneriler: Bu araştırmada ulaşılan bulgulardan, yabancılara Türkçe
öğretiminde ortak sorunların, materyal eksikliği, uyum sorunu, ana dil farklılığı ve kelime
bilgisi olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bu kapsamda öneriler, Millî Eğitim Bakanlığı, okul
yöneticileri, öğretmenler, veliler ve araştırmacılara öneriler şeklinde başlıklandırılarak
sunulmuştur
The aim of this research is to examine the problems encountered in
teaching Turkish to foreigners in different cases.
Method: This research was designed as a case study from qualitative research
methods. Three different schools were included in the study in the context of teaching
Turkish to foreigners in Istanbul. These are bilingual school, international program school
and public school with Syrian students. The research data were collected through
interviews with teachers and students and observations made by the researcher. Content
analysis was used in the analysis of the collected data.
Results: The findings obtained from the data, in the research are presented under
three headings. The first of these is the findings of the problems encountered in teaching
Turkish to foreigners in bilingual schools. Under this heading, problems of originating
mother tongue, integration problems, school programmed insufficiency, learning more
than one language at the same time, the importance given to Turkish, problems in learning
Turkish vocabulary, communication problem and environmental factors have been
reached. The second title of the findings is related to the problems faced in teaching
Turkish to foreigners in internationally programmed schools. In this part, the themes of,
integration problem, problems of originating mother tongue, integration, material and
program deficiencies, problems in learning Turkish vocabulary and environmental factors
were reached. Finally, the findings of the problems faced in teaching Turkish to Syrian
students in public schools were presented. The findings were presented under the themes
of integration problems, problems of originating mother tongue, language problem,
communication problem, fear of assimilation, psychological reasons and material
deficiencies.
Conclusion and Suggestions: From the findings reached in this research, it was
concluded that common problems in teaching Turkish to foreigners are lack of material
4
deficiencies, integration problem, problems of originating mother tongue and problems
in learning Turkish vocabulary. In this context, the suggestions were presented under the
title of suggestions to the Ministry of National Education, school administrators, teachers,
parents and researchers