Değişim hızını takip edemediğimiz bilim ve teknoloji dünyasında ino vasyon yapabilen ve teknoloji üreten ülkeler güçlü ülke olarak nitelendirilmekte, eko nomik açıdan diğer ülkelere göre daha üst seviyelerde ve prestij sahibi ülkeler olmakta dırlar. Bireyler açısından bakıldığında teknoloji ve mühendislik ürünlerinin bu kadar
hızlı gelişmesi iş sektörlerini değiştirmektedir. Karanlık fabrikalar olarak anılan insansız
çalışan fabrikaların yaygınlaştığı günümüzde kas gücü gerektiren işlerde insana ihtiya cın azaldığı görülmektedir. Ancak aynı zamanda yeni iş sahaları da açılmaktadır. Bu
meslekler kas gücüne değil yaratıcı düşünebilen, muhakeme yapabilen, eleştirel düşü nebilen, iş birlikli çalışabilen, iletişim kuran, ilişki kuran ve problem çözebilen nitelikte
bireylere ihtiyaç duymaktadır. Ancak günümüz eğitim sisteminde bu niteliklerle bireyler
yetiştirmek çok mümkün görünmemektedir. Bu kapsamda kökeni çok eskiye dayanma sına rağmen son 20 yıldır bütün ülkelerin politik ve eğitim gündemlerine aldıkları
STEM hareketi kapsamında öğrencileri yetiştirmek önemlidir.
Endüstri meslek liseleri mühendislik alanının alt yapısı olması ve sanayiyle ya kın ilişki kurmasından dolayı günümüz eğitim sisteminde önemlidir. Ancak meslek lise si öğrencilerinin temel bilgi ve becerilerde dahi oldukça eksiklikler yaşamaları meslek
lisesinden istenilen nitelikte öğrencilerin yetişmesini engellemektedir. Bu kapsamda
meslek lisesi öğrencilerin niteliklerini arttırmak önemli hem ülke ekonomisi hem de
kalifiye eleman açısından oldukça önemlidir. Bu kapsamda bu araştırmada meslek lise sinde öğrenim gören öğrencilerin STEM eğitimi uygulanmasıyla matematiksel muha keme becerilerinin gelişimine, matematiğe yönelik tutumlarına ve matematik özyeterlik
algılarına katkısının belirlenmesi amaçlanmıştır.
Yöntem: Bu araştırma bir eylem araştırmasıdır. Eylem araştırması çatısında ce birsel muhakeme değerlendirme aracı, matematiksel muhakeme değerlendirme aracı,
2
matematik tutum ölçeği ve matematik özyeterlik algısı ölçeğinden nicel veriler, öğrenci lerle yapılan yarı yapılandırılmış görüşmeler ve saha notlarıyla nitel verileri toplanmış tır.
Bulgular: Araştırma kapsamında STEM eğitiminin öğrencilerin matematiksel
muhakeme becerilerinin katkısının incelenmesi amacıyla ön test olarak cebirsel muha keme değerlendirme aracı ve son test olarak matematiksel muhakeme değerlendirme
aracı uygulanmıştır. Veri analizi sonucunda STEM eğitiminin öğrencilerin matematiksel
muhakeme becerilerinin gelişimine katkı sağladığı görülmüştür. Araştırmanın bir diğer
bulgusu ise STEM eğitiminin öğrencilerin matematik tutumlarına e anlamlı derecede
etkisi olduğu görülmüştür ancak matematik özyeterlik algısına etkisi bulunamamıştır.
Öğrencilerle STEM eğitimi hakkında görüşmeler yapılmış ve öğrencilerin STEM eğiti mi hakkında olumlu düşündükleri, derslerin daha eğlenceli geçtiği ve daha akılda kalıcı
olduğunu belirtmişlerdir.
Sonuç ve Öneriler: STEM eğitimi öğrencilerin matematiksel muhakeme beceri lerinin gelişimine katkıda bulunmuş olup bu kapsamda meslek liselerinde STEM eğiti minin yaygınlaştırılması önerilmektedir
In the world of science and technology, where we cannot follow the
pace of change, the countries capable of innovating and producing technology are con sidered as strong countries, and they are at higher levels and prestigious countries in
terms of economy. In terms of individuals, the rapid development of technology and
engineering products changes the business sectors. It is seen that the need for people
decreases in the works requiring muscular strength in today's world where unmanned
factories known as dark factories have are becoming more and more widespread.
However, at the same time, professional fields are being opened.These professions do
not require muscle power, but they need individuals who can think creatively, critically,
reason, work collaboratively, communicate, relate and solve problems. However, it does
not seem possible to train individuals with these qualities in today's education system.
In this context, it is important to educate students within the STEM movement, which
has been included in the political and educational agendas of all countries for the last 20
years, although its origins date back to ancient times.
Industrial vocational high schools are important in today's education system be cause of being the infrastructure of engineering field and establishing close relationships
with industry. However, the fact that the vocational high school students experience
some deficiencies even in the basic knowledge and skills prevents the students from the
vocational high school to be trainedwith desirable qualities. In this context, it is impor tant to increase the qualifications of vocational high school students both in terms of
national economy and highly qualified personnel. In this context, it is aimed to determi ne the contribution of STEM education to the development of mathematical reasoning
skills, attitudes towards mathematics and self-efficacy perceptionstudents by applying
STEM education.
4
Method: This is an action research. In this action research framework, quantita tive data from the algebraic reasoning assessment tool, mathematical reasoning assess ment tool, mathematics attitude scale and mathematics self-efficacy scale were collec ted, and qualitative data were collected with semi-structured interviews with students
and field notes.
Results: Algebraic reasoning assessment tool was used as a pre-test and mathe matical reasoning assessment tool was used as a post-test in order to examine the cont ribution of STEM education to students' mathematical reasoning skills.Another finding
of the study was that, STEM education had a significant effect on students' math attitu des but there was no effect on mathematics self-efficacy perceptions. The students were
interviewed about STEM education and stated that they thought positively about STEM
education, the lessons were more fun and more memorable.
Conclusion and Suggestions: STEM education has contributed to the develop ment of mathematical reasoning skills of students and it is recommended to spread
STEM education in vocational high schools