Heroik çağın en önemli unsuru olan kahraman, post-heroik çağda önemini
yitirmiş, bedensel, kişilik ve psikolojik özellikleri bakımından bir düşüş ve çöküş
yaşamıştır. Kahramanın dönüşümüyle birlikte edebiyat eserinin yapısının da
çözüldüğü görülmektedir. Bu bağlamda kahramanın her yönüyle başkalaşım geçirdiği
ve geleneksel önemini yitirdiğine tanık olunmaktadır.
Kahraman kavramının post-heroik dönem edebiyatındaki dönüşümünü ele alan
bu çalışmanın amacı, Patrick Süskind’in Koku (Das Parfum: Die Geshichte eines
Mörders, 1985) ve Chuck Palahniuk’in Çarpışma Partisi (Rant: An Oral Biography of
Buster Casey, 2007) adlı romanlarında, kahramanın edebi süreçte nasıl bir dönüşüm
geçirdiğini edebi ve kültürel göstergelerle ortaya koymaktır. Alman ve Amerikan
edebiyatlarından seçilen bu iki roman aracılığı ile Batı edebiyat tarihinin en önemli
olgularından olan kahramanlığın kültürel dönüşümü arketipsel eleştiri yönteminin
verilerinden yararlanılarak ele alınacaktır.
Çalışmada, Koku ve Çarpışma Partisi adlı romanlarda kahramanın
yolculuğunun, kahraman ile ejderhanın yer değiştirmesiyle çarpıtıldığı, geleneksel
kahraman ve yolculuğunun kasıtlı olarak postmodern bir biçimde dönüştürüldüğü
görülmüştür. Çalışmada ele alınan eserlerin kahramanları, Apollonik eril Batı
medeniyetinin ötekileştirdiği Oedipal ve Dionizyak kahramanın temsilcileri olarak yer
almaktadır. Kahraman olgusunun edebi süreçteki dönüşümünü yansıtan Alman ve
Amerikan edebiyatından iki post-heroik dönem eserinin karşılaştırmalı olarak ele
vi
alındığı bu çalışmanın, karşılaştırmalı edebiyat araştırmacılarına yeni bir bakış açısı
kazandırması ve karşılaştırmalı edebiyat bilimine katkı sağlaması ümit edilmektedir
The hero, which is the most important aspect of the heroic age, has lost its importance
in post-heroic age and has undergone a decadence in terms of body, personality and
psychological traits. Along with the transformation of the hero, it can also be observed
that the structure of literary works has disintegrated as well. Thus, one can witness that
the hero has metamorphosed with all its aspects and lost its traditional significance.
The aim of this study, which discusses the transformation of the notion of the
hero in the literature of the post-heroic period, is to demonstrate via the literary and
cultural indicators that how the classical hero has metamorphosed throughout the
literary continuum in the novels of Patrick Suskind’s Perfume: The Story of a
Murderer and Chuck Palahniuk’s Rant: An Oral Biography of Buster Casey. Through
these two works which have been selected from the German and American literature,
the cultural transformation of the heroism, which is one of the most significant
phenomena of the history of Western literature, will be discussed by the application of
the archetypal criticism method.
In the study, it has been understood that the concepts of the classical hero and
the journey of the hero have deliberately been transformed by means of post-modernist
theory. The heroes of the novels discussed in the study are the representatives of the
Oedipal and the Dionysiac heroes which have been marginalized by the Apollonian
Western civilization. It is hoped that this study which reflects the metamorphosis of
the concept of the hero in the literary continuum and focuses on the representations of
viii
the post-heroic period in American and German literature will contribute to the field of
Comparative Literature by encouraging new points of view in the studies which will
discuss post-heroism and comparative studies