Bu çalışmanın amacı, sınıf öğretmenlerinin genel iş doyumları ile iş
doyumlarını etkileyen faktörleri (boyutları) belirleyerek, çeşitli demografik
özelliklere bağlı olarak bu faktörler açısından farklılıkları ortaya koymaktır. Bu
bağlamda, Eskişehir il merkezindeki devlet ilkokullarında çalışan 401 sınıf
öğretmeninden anket yoluyla elde edilen verilere açıklayıcı faktör analizi
(AFA) ve doğrulayıcı faktör analizi (DFA) uygulanmıştır.
AFA sonucunda belirlenen, sınıf öğretmenlerinin iş doyumlarını
etkileyen yönetim, iletişim ve toplum beklentisi, meslek seçiminden
memnuniyet, çalışma koşulları, geçim sıkıntısı, ödenti, toplumda saygınlık ve
mesleğe uygunluk boyutlarının, yapılan DFA ile uygun bir yapısal model
oluşturduğu belirlenmiştir.
Sınıf öğretmenlerinin genel iş doyumları orta düzeyde bulunmuştur.
İletişim ve toplum beklentisi boyutunda çok yüksek; yönetim, meslek
seçiminden memnuniyet, mesleğe uygunluk boyutlarında yüksek; çalışma
koşulları, geçim sıkıntısı, toplumda saygınlık boyutlarında orta; ödenti
boyutunda ise çok düşük bulunmuştur.
Sınıf öğretmenlerinin genel iş doyum düzeyleri, görev süresine göre
istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar göstermiştir. Her bir boyuta ait iş
doyumları demografik özelliklere göre incelendiğinde; meslek seçiminden
memnuniyet boyutunda yaş ve görev süresi, çalışma koşulları boyutunda cinsiyet, ödenti boyutunda cinsiyet ve eğitim durumu, mesleğe uygunluk
boyutunda ise görev süresine göre anlamlı farklılıklar bulunmuştur.
The purpose of this study is to determine the work satisfaction and the
factors that affect the work satisfaction of classrom teachers, and then to
represent the discrepancies in terms of these factors in relation with various
demographic properties. In this respect, explanatory factor analysis (EFA)
and confirmatory factor analysis (CFA) have been applied to the data
obtained via survey on 401 classroom teachers working in public primary
schools located in Eskisehir city centre.
The factors management, communication and society expectation,
satisfaction of career choice, working conditions, hardship, payment, dignity
and job suitability which are identified as results of EFA, and which affect the
work satisfaction of classroom teachers, are found to constitute a structural
model in agreement with CFA.
The general work satisfaction of the classrom teachers are found to be
at medium level. The satisfaction levels of the teachers are found to be at
very high for communication and society expectation, high for the
management, satisfaction of career choice and job suitability, medium for
working conditions, hardship and dignity, and very low for payments.
The general work satisfaction levels of classrom teachers have shown
significant difference in relation to tenure. When work satisfaction for
every factor is investigated according to demographic properties, significant differences are found on the satisfaction of career choice
according to age and tenure, on working conditions according to gender, on
payment according to gender and educational status, and on job suitability
according to tenure.