ESOGÜ Akademik Açık Erişim Sistemi

Genel eğitim sınıflarında öğrenim gören özel gereksinimli öğrencilere matematik becerileri öğretiminde somut-yarı somut-soyut öğretim stratejisinin etkililiği

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisor Güner Yıldız, Nevin
dc.contributor.author Kaya, Sultan
dc.date.accessioned 2022-08-09T05:33:43Z
dc.date.available 2022-08-09T05:33:43Z
dc.date.issued 2021
dc.date.submitted 2021
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11684/4293
dc.description.abstract Bu araştırmanın amacı genel eğitim sınıfında öğrenim gören özel gereksinimli bir öğrenciye toplama, çıkarma, onluk ve birlik oluşturma becerilerinin öğretiminde doğrudan öğretim yöntemi ile sunulan somut-yarı somut-soyut öğretim stratejisinin etkililiğini belirlemektir. Ayrıca öğrencinin bu becerileri edindikten sonra, başka bir uygulayıcı eşliğinde ve başka bir ortamda beceriyi sergileme durumunu, öğretim tamamlandıktan sonra kalıcılığın sağlanıp sağlanmadığını ve son olarak çalışmanın sosyal açıdan önemini belirlemek amaçlanmıştır. Yöntem: Araştırmada tek denekli araştırma modellerinden davranışlar arası yoklama evreli çoklu yoklama modeli kullanılmıştır. Çalışma genel eğitim sınıfında öğrenim gören ve OSB tanısına sahip yedi yaşındaki bir kız öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Bulgular: Araştırma sonucunda genel eğitim sınıfında öğrenim gören özel gereksinimli öğrencinin somut-yarı somut-soyut öğretim stratejisi ile öğretimleri gerçekleştirilen matematik becerilerini edindiği, öğretim sona erdikten iki, üç ve dört hafta sonra da sürdürebildiği belirlenmiştir. Genelleme bulguları incelendiğinde, öğrencinin matematik becerilerini başka ortam ve başka kişiye de genelleyebildiği görülmüştür. Sosyal geçerlik bulguları, somut-yarı somut-soyut öğretim stratejisiyle matematik becerilerinin öğretimine ilişkin olumlu görüşlerin olduğunu göstermektedir. Sonuç ve Öneriler: Araştırma sonucunda doğrudan öğretim yöntemi ile sunulan somut-yarı somut-soyut öğretim stratejisinin genel eğitim sınıfında öğrenim gören özel gereksinimli öğrenciye toplama, çıkarma ve onluk ve birlik becerilerinin öğretiminde etkili olduğu görülmüştür. Araştırma sonuçları doğrultusunda özel gereksinimli 2 öğrencilerin eğitimlerden sorumlu kişilere somut-yarı somut-soyut öğretim stratejisi kullanılarak matematik becerilerinin öğretimi önerilmektedir tr_TR
dc.description.abstract The aim of this study is to determine the effectiveness of the concreterepresentational- abstract teaching strategy presented by the direct instruction method in teaching the skills of addition, subtraction, and tens and ones building to a student with special needs studying in the general education class. Also, it was aimed to determine whether the student used the skills in the company of another person and another environment after she acquired the skills and whether she continued to use the skill after the teaching was completed, and finally, the social importance of the study. Method: In the study, multiple probe with probe conditions across behaviors model, one of the single-subject research models, was utilized. The study was carried out with a seven-year-old female student who attended a general education class and had a diagnosis of ASD. Results: As a result of the research, it was determined that the participant acquired the mathematics skills taught with the concrete-representational-abstract teaching strategy. It was determined that these skills continued two, three, and four weeks after the teaching ended. When the generalization findings were examined, it was seen that the student could generalize the mathematics skills to another environment and person. Social validity findings show that there are positive opinions about teaching mathematics skills with concrete-representational-abstract teaching strategy. Conclusion and Suggestions: In conclusion of the research, it was seen that the concrete-representational-abstract teaching strategy presented by the direct instruction method was effective in teaching addition, subtraction, and tens and ones building skills to students with special needs studying in the general education class. In line with the results of the research, it is recommended to those responsible for the education of 4 students with special needs teach mathematics skills using the concrete-representationalabstract teaching strategy tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.publisher ESOGÜ, Eğitim Bilimleri Enstitüsü tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject Matematik Öğretimi tr_TR
dc.subject Somut-Yarı-Somut-Soyut Öğretim Stratejisi tr_TR
dc.subject Toplama İşlemi tr_TR
dc.subject Çıkarma İşlemi tr_TR
dc.subject Onluk Ve Birlik Oluşturma tr_TR
dc.subject Mathematics Education tr_TR
dc.subject The Concrete-Representational-Abstract Teaching Strategy tr_TR
dc.subject Addition tr_TR
dc.subject Tens And Ones Building tr_TR
dc.title Genel eğitim sınıflarında öğrenim gören özel gereksinimli öğrencilere matematik becerileri öğretiminde somut-yarı somut-soyut öğretim stratejisinin etkililiği tr_TR
dc.type masterThesis tr_TR
dc.contributor.department ESOGÜ, Eğitim Fakültesi, Özel Eğitim Anabilim Dalı tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster