Bu araştırmada yüz yüze laboratuvarların durumundan, eksikliklerinden bahsedilmiş, bu bağlamda fen bilimleri laboratuvarları için laboratuvar güvenliği kural-ları ve laboratuvar malzemeleriyle ilgili dijital bir laboratuvar tasarlanması amaçlanmış-tır.
Yöntem: Araştırmanın çalışma grubunu Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Fen Bilgisi Öğretmenliği programında, 3. sınıf düzeyinde öğrenim görmekte olan 65 fen bilimleri öğretmen adayı (54 kadın, 11 erkek ) ve görüşleri alınan 35 fen bilimleri öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırma kapsamında, öğretmen adayları laboratu-var malzemelerinin kullanımını ve laboratuvar güvenlik kurallarını içeren kısa videolar oluşturmuşlar, sonrasında bu videoları bir Youtube kanalına yüklemişlerdir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseni kullanılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formları ve araştırmacı günlüğü kullanılmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşme formları di-jital laboratuvarların fen bilimleri derslerine uygulanabilirliğine yönelik öğretmen ve öğ-retmen adayı görüşlerini belirlemek için oluşturulmuştur.
Bulgular: Araştırmanın bulguları, dijital laboratuvar tasarlama sürecinin fen bi-limleri öğretmen adaylarının teknoloji becerilerine, bilimsel süreç becerilerine olumlu katkılar sağladığını, öğretmen adaylarının mesleki yaşamlarında dijital laboratuvar kulla-nımını teşvik edeceklerini göstermektedir. Ayrıca, dijital laboratuvarların fen bilimleri derslerinde uygulandığında olumlu sonuçlar doğuracağını, dijital laboratuvarların ortao-kul öğrencileri tarafından da kolaylıkla anlaşılabileceğini, öğrenci başarı ve becerilerini olumlu yönde etkileyeceğini göstermektedir.
Sonuç ve Öneriler: Araştırmanın sonuçları; dijital laboratuvarların fen bilimle-rinde, özellikle laboratuvar derslerinde etkili olduğunu ve fen bilimleri öğretimine teşvik
2
ettiğini göstermektedir. Bu bağlamda fizik, kimya, biyoloji, astronomi gibi alanlarda di-jital laboratuvar uygulamalarının sayısının artırılabileceği, dijital laboratuvar kullanımı-nın yaygınlaştırılabileceği önerileri sunulmuştur
In this study, the situation and deficiencies of face-to-face laboratories were mentioned, and in this context, it was aimed to design a digital laboratory related to laboratory safety rules and laboratory materials for science laboratories.
Method: The study group of the study consists of 65 science teacher candidates (54 female, 11 male) from Eskişehir Osmangazi University Faculty of Education Science Teaching Program at the 3rd grade level and 35 science teachers whose opinions were taken. As part of the research, pre-service teachers created short videos containing the use of laboratory materials and laboratory safety rules, and then uploaded these videos to a Youtube channel. Case study design, one of the qualitative research methods, was used in the study. In the research, semi-structured interview forms developed by the researcher and researcher's diary were used as data collection tools. Semi-structured interview forms were created to determine teachers and pre-service teachers' opinions about the applica-bility of digital labs to science lessons.
Results: The findings of the study show that the digital laboratory design process contributes positively to the technology and scientific process skills of pre-service science teachers, and will encourage the use of digital laboratories in their professional lives. In addition, it shows that digital laboratories will produce positive results when applied in science lessons, digital laboratories can be easily understood by middle school students, and will positively affect student achievement and skills.
Conclusion and Suggestions: The results of the research shows that digital la-boratories are effective in science, especially in laboratory courses, and encourage science teaching. In this context, suggestions were made to increase the number of digital labor-atory applications in fields such as physics, chemistry, biology and astronomy, and to expand the use of digital laboratories