Bu araştırma hemşirelerin klinik uygulamaya çıkan hemşirelik
öğrencileri ve öğretim elemanı ile ilgili algıları hakkında
derinlemesine bilgi edinmek amacı ile yapılmıştır.
Kapsam; Klinik uygulamada öğrencilerin yanında hemşire ya da
öğretim elemanının olması, öğrencilerde stresin azalmasını ve
kendilerini daha rahat hissetmelerini sağlamaktadır. Öğretim
elemanının hemşire ile işbirliği içinde olması, klinik uygulamaya
ilişkin olumlu ve olumsuz yönlerinin farkında olması, gerekli
önlemlerin alınması bakımından önemli yer tutmaktadır. Hemşireler,
öğrencilere hemşirelik alanındaki uygulamalar konusunda kontrollü
uygulama yaptırarak deneyim kazandırmalı, uygun öğrenme ortamı
hazırlamalı, servis tanıtımı yapmalı ve oryantasyon eğitimi vererek
klinikte sosyalizasyonunu sağlamalıdır.
Yöntem; Nitel bir araştırma olarak yapılan bu araştırmada nitel
araştırma yöntemlerinden tanımlayıcı fenomenolojik desen
kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini bir üniversite hastanesinin
hemşirelik öğrencileri ile klinik uygulama eğitimine katılmış
hemşireler oluşturmuştur. Örneklem grubunu kartopu örnekleme
yöntemi ile ulaşılan, kriterlere uyan ve araştırmaya katılmayı gönüllü
olarak kabul eden 15 servis hemşiresi oluşturmuştur. Veriler Haziran Ağustos 2019 tarihlerinde hemşire tanıtım formu, yarı yapılandırılmış
görüşme formu ve ses kayıt cihazı ile toplanmıştır. Görüşmeler
yaklaşık 48-130 dakika sürmüştür. Kişisel özelliklere ilişkin verilerin
analizi sayı yüzde olarak değerlendirilmiştir. Elde edilen nitel veriler
içerik analizi yöntemi ile MAXQDA 2020 programı ile analiz
edilmiştir.
iv
Bulgular; Araştırmada yer alan katılımcıların çoğu kadın, lisans
mezunu ve dahili servislerde çalışan hemşirelerdir. Katılımcıların 8‟i
bekâr, 7‟si evli, 6‟sının çocuğu var ve yaş ortalaması 30,8‟dir. Nitel
verilerin analizi „hemşirenin öğrenci ile ilgili algıları‟, „hemşirenin
öğretim elemanı ile ilgili algıları‟, „hemşirenin öğrencilerin uygulama
yaptığı klinik ortam ile ilgili algıları‟, „hemşirenin mesleği ile ilgili
algıları‟ olmak üzere 4 ana temada incelenmiştir.
Sonuç; Katılımcıların ifadesinden öğrencilerin genel uygulamalarda
teorik ve pratik yönden eksikliklerinin olduğu ancak bilişsel,
duyuşsal ve psikomotor alanlarda öğrenme becerileri kazandığı;
hemşirelerin çoğunluğunun, öğretim elemanları ile işbirliği içinde
olmak istediği, klinik uygulama süresinin özellikli olan bazı birimler
için yeterli olmadığı algısına sahip olduğu ve genel olarak Hemşirelik
Yönetmeliği‟nde öğrenci hemşirelerin eğitiminin yer aldığı madde ile
ilgili bilgisinin olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.
This research was carried out with the aim of obtaining in-depth
information about the perceptions of nurses about nursing students
who came into clinical practice and instructors.
Scope: Having a nurse or a instructors with the students in the
clinical practice, reduces the stress and makes them feel more
comfortable. The cooperation of the instructors with the nurse, being
aware of the positive and negative aspects of clinical practice has an
important place in terms of taking the necessary measures. Nurses
should provide students with controlled practice in applications in
the field of nursing, prepare an appropriate learning environment,
promote service and provide orientation training and socialize in the
clinic.
Method: In this research conducted as a qualitative research,
phenomenological pattern, one of the qualitative research methods,
was used. The universe of the research was composed of nursing
students of a university hospital and nurses who participated in
clinical practice training. The sample group consisted of 15 nurses
who were reached by the snowball sampling method, which met the
criteria and accepted to participate in the research voluntarily. The
data were collected between June-August 2019 with the nurse
introduction form, semi-structured interview form and voice
recorder. The interviews lasted approximately 48-130 minutes.
Analysis of data on personal characteristics was evaluated as a
number-percentage. The qualitative data obtained were analyzed
with the content analysis method with the MAXQDA 2020 program.
Results: Most of the participants in the research are women,
undergraduate graduates and nurses working in internal services. 8
vi
of the participants are single, 7 of them are married, 6 of them have
children and the average age is 30.8. The analysis of qualitative data
was analyzed in 4 main themes: 'perceptions of the nurse about the
student', 'perceptions of the nurse about the instructors', 'perceptions
of the nurse about the clinical setting applied by the students',
'perceptions of the nurse about the profession'.
Outcome: From the statement of the participants, it was concluded
that students have theoretical and practical deficiencies in general
applications but they gain learning skills in cognitive, affective and
psychomotor fields; the majority of nurses want to cooperate with
instructors, they have the perception that the duration of clinical
application is not sufficient for some special units, and generally they
have no information about the item on the education of student
nurses in the Nursing Regulation.