AraĢtırmanın amacı, yöneticilerin uyguladıkları güç türleri ile öğretim elemanlarının örgütsel bağlılık düzeyleri arasındaki iliĢkinin saptanmasıdır.
Yöntem: AraĢtırma, nicel araĢtırma yöntemlerinden iliĢkisel tarama modelindedir. AraĢtırmanın örneklemini, Milli Savunma Üniversitesi Deniz Astsubay Meslek Yüksek Okulu‟nda çalıĢan 325 öğretim elemanı oluĢturmaktadır. Veriler, Güç Türleri Ölçeği ve Örgütsel Bağlılık Ölçeğinin uygulanması ile elde edilmiĢtir. Elde edilen verilere, SPSS 24 istatistik programı kullanılarak betimsel istatistikler, normal dağılım, güvenirlik testi, t-test, tek yönlü varyans analizi, korelasyon, çoklu regresyon ve hiyerarĢik regresyon analizleri yapılmıĢtır.
Bulgular: Örgütsel bağlılık ile ödül gücü, uzmanlık gücü, bilgiye dayalı güç ve karizmatik güç arasında pozitif yönde yüksek düzeyde anlamlı bir iliĢki görülmektedir. Ayrıca, örgütsel bağlılık ile meĢru güç arasında pozitif yönlü orta düzeyde anlamlı bir iliĢki varken zorlayıcı güç ile negatif yönlü düĢük düzeyde anlamlı olmayan bir iliĢki olduğu tespit edilmiĢtir.
Sonuç ve Öneriler: AraĢtırma sonucuna göre, yöneticilerin uyguladığı güç türleri ile örgütsel bağlılık arasında pozitif yönlü anlamlı bir iliĢki saptanmıĢtır. Yöneticilerin uyguladıkları güç türleri çok yüksek oranda öğretim elemanlarının örgüte olan bağlılıklarını yordamaktadır. Örgütsel bağlılığı en fazla olumlu yönde etkileyen güç türü, ödül gücü ve olumsuz yönde etkileyen güç türü ise zorlayıcı güç türüdür. Bu sebeple, yöneticilerin öğretim elemanlarının örgütsel bağlılık düzeylerini artırmak için ödül gücünü kullanmaları, ancak zorlayıcı gücü ise az seviyede kullanmaları önerilmektedir
The purpose of the study is to find out whether there is a relation between power types and organizational commitment in a Higher Education Institution.
Method: The research is carried out by scanning model within the scope of quantitative research methods. The sample of this research consists of 325 instructors work at the National Defense University Naval Petty Officer Vocational School. The Organizational Power Types Scale and Organizational Commitment Scale were used to collect data. SPSS 24 statistics program was used for these data‟s descriptive statistics, normal distribution, reliability analyis, t-test, ANOVA, correlation, multuiple regression and hierarchical regression analyses.
Results: The findings showed that there is a significantly high relation between organizational commitment and reward power, expert power, knowledge based power, referent power. Also, there is a significantly moderate relation between organizational commitment and legitimate power, whereas there is an insignificantly low relation between organizational commitment and coercive power.
Conclusion and Suggestions: According to the result of the research, there is a positive and meaningful correlation between power types and organizational commitment. It is also found that power types highly predict the instructors‟ organizational commitment levels. Furthermore, organizational commitment is mostly affected by reward power positively and coercive power negatively. Therefore, it is suggested that academic administrative should use reward power to increase organizational commitment levels of the instructors, but they should use coercive power less.