Bu çalışmada Ebû Talib ve Hassan b. Sâbit’in divanlarında Hz. Muhammed'i konu edinen şiirlerin tahlil ve mukayesesi yapılmıştır. Söz konusu çalışma Ebu Talip ve Hassân B. Sâbit’in aynı konuda serdettikleri şiirleri toplamasıyla başlık, içerik ve üslup bakımından yeni bir çalışma hüviyetindedir. Çalışmamız iki kısımdan oluşmaktadır. Kısımlara geçmeden önce bir önsöz ve giriş sunulmuştur, bölümlerden sonra ise bir sonuç kısmıyla çalışma son bulmuştur. Mukaddime kısmında çalışmanın bir genel tanıtımı yapılmıştır. Giriş bölümünde ise methiye kavramının sözlük ve ıstılah anlamları verilmiştir, ardından da şiirde methiye türünün Cahiliye dönemi ve son olarak da İslami Dönemde Hz. Peygamber için yazılan methiyeler değerlendirilmiştir. Çalışmanın birinci kısmı iki ana başlık altında verilmiştir. Birinci başlıkta Ebû Talib’in soyluluğu, ailesi, hayatı, divanı ve şiirinin güvenilirliği hakkında bilgiler verilmiştir, ikinci başlık altında ise Hassân b. Sâbit’in soyluluğu, hayatı, divanı, şairliği işlenmiştir. Çalışmanın ikinci kısmında ise bu iki şairin Hz. Peygamber’i methetmek için serdettikleri şiirler ortaya konulmuştur. Yine bu bölümde bu şiirlerin üslubu, vezin ve kafiye özellikleri ile anlamları verilmiştir, yanı sıra iki şairin şiirleri mukayese edilmiştir. Çalışma sonuç kısmı ile son bulmuştur
تهدف هذه الدراسة إلى بحث موضوع )مدح النبي صلى الله عليه وسلم في ديواني أبي طالب وحسان بن ثابت( تحليل ا
ومقارنة ا، وتعتبر هذه الدراسة جديدة في عنوانها ومضمونها وأسلوبها حيث جمعت بين شاعرين في مسألة واحدة .
وق س م ت الدراسة إلى قسمين يسبقهما مدخل ومقدمة وتليهما خاتمة.
جاءت المقدمة معرفة بالبحث ككل، ونظراا لطبيعة البحث جاء المدخل معرفاا بالمدح لغة واصطلحاا
وماهيته في العصر الجاهلي ومدح النب ي صلى الله عليه وسلم في صدر الإسلم. وأما الفصل الأول فجاء مقسماا إلى مبحثين الأول
جاء معرفاا بالشاعر أبي طالب كنسبه، عائلته، حياته، ديوانه، مع دراسة مسألة توثيق شعره. والثاني فجاء معرفاا
بالشاعر حسان كنسبه، عائلته، حياته، ديوانه، شاعريته. وأما القسم الثاني فشمل جمع الأبيات التي قالها الشاعران
في مدح النبي صلى الله عليه وسلم، مع دراستها من ناحية الأسلوب والوزن والقافية والمعاني ثم المقارنة بينها. ثم الخاتمة.