Duygudurum bozukluklarında ötimik dönemde devam eden
bilişsel işlev bozuklukları günümüze kadar yapılmış birçok çalışmayla
gösterilmiştir. Çocukluk çağı travmalarının bilişsel işlevlerde bozulmaya yol
açabilecek önemli faktörlerden biri olduğu düşünülmektedir. Bu çalışmanın amacı,
bipolar bozukluk tip 1 (BB1) ve bipolar bozukluk tip 2 (BB2) ile unipolar
depresyonda (UD) çocukluk çağı travmalarının bilişsel işlevler ve duygusal zeka
üzerine etkilerini incelemektir. Bu amaçla 01.01.2019 – 30.06.2019 tarihleri
arasında Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Psikiyatri Anabilim Dalı
polikliniklerine başvuran, klinik görüşme ile DSM-5 tanı kriterlerine göre bipolar
bozukluk tip 1, bipolar bozukluk tip 2 ve unipolar depresyon tanısı konan,
remisyonda olan ve araştırmaya dahil edilme kritlerlerini karşılayan 20 BB1, 21
BB2, 20 UD ve 20 sağlıklı kontrole Çocukluk Çağı Travmaları Ölçeği, California
Sözel Öğrenme Testi, Stroop testi, İz Sürme A ve B testleri, Wisconsin Kart
Eşleme Testi, Kent EGY ve Porteus Labirentleri testleri ile Bar-On Duygusal Zeka
Ölçeği uygulanmıştır. Çalışmamız BB1 grubunun bellek, dikkat ve yürütücü
işlevler, BB2 ve UD gruplarınınsa dikkat ve yürütücü işlev alanlarında kontrol
grubuna kıyasla daha düşük performans gösterdiğini saptamıştır. Çalışmamız BB1,
BB2 ve UD gruplarında strese dayanıklılık puanlarının kontrol grubuna kıyasla
daha düşük olduğunu saptamıştır. Çalışmamız BB1, BB2, UD ve kontrol
gruplarında çocukluk çağı travmalarının dikkat işlevlerini olumsuz yönde
etkilediğini saptamıştır. Çalışmamızın sonuçları hem sağlıklı hem de psikiyatrik
bozukluğu olan kişilerde çocukluk çağı travmalarının dikkatteki bozulma üzerine
yordayıcı etkisinin olduğunu göstermektedir
Cognitive dysfunctions that continue
in the euthymic period in mood disorders have been demonstrated by many studies
conducted to date. It is tought that childhood traumas are one of the important factors
that can lead to impairment in cognitive functions. The aim of this study is to
investigate the effects of childhood traumas on cognitive functions and emotional
intelligence in bipolar disorder type 1 (BD1) and bipolar disorder type 2 (BD2) and
unipolar depression (UD). For this purpose, participants were selected between the
dates of 01.01.2019 - 30.06.2019, among the patients who applied to the outpatient
clinics of Eskişehir Osmangazi University Department of Psychiatry and were
diagnosed with bipolar disorder type 1, bipolar disorder type 2 and unipolar depression
according to DSM-5 diagnostic criteria, and who were in remission. In total, 20 BD1,
21 BD2, 20 UD and 20 healthy controls met inclusion criteria and were included in the
research. Childhood Traumas Questionnaire, California Verbal Learning Test, Trail
Marking Tests A and B, Wisconsin Card Sorting Test, Kent EGY and Porteus
Labirents tests and Bar-On Emotional Intelligence Questionnaire were applied to all
participants. Our study found that BD1 group performed lower in memory, attention
and executive functions, and BD2 and UD groups in attention and executive functions
compared to the control group. Our study found that stress resistance scores were lower
in BD1, BD2 and UD groups compared to the control group. Our study found that
childhood traumas negatively affect attention functions in BD1, BD2, UD and control
groups. The results of our study shows that childhood traumas have a predictive effect
on impaired attention in both healthy controls and psychiatric patients