Bu çalışma, görme engelli annelerin emzirme konusundaki
deneyimlerini ve bu anneler için emzirmeyi sürdürmede kolaylaştırıcı ve engelleyici
faktörleri ayrıntılı olarak incelemeyi amaçlamaktadır.
Yöntem: Araştırmanın amacı doğrultusunda çalışmamızda içerik analizi
yaklaşımı kullanılarak nitel bir araştırma yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini 18 yaş
ve üzeri, Türkiye’de ikamet eden, Türkçe konuşabilen, bebeği 2 yaşından küçük ve
emzirmeye deneyimi olan görme engelli anneler oluşturmuştur. Araştırma 15 görme
engelli anne ile yürütülmüştür. Veriler yarı yapılandırılmış (semi-structured) görüşme
formu kullanılarak, görüntülü ya da sesli görüşmelerle toplanmıştır.
Bulgular: Araştırmamızda, emzirmeden kaynaklanan olumsuz duygular,
emzirmeyi başlatma ve sürdürmeye yönelik engeller, uygun emzirme rutini ve
davranışına uyum sağlama konusunda kolaylaştırıcılar olmak üzere 3 ana tema
belirlenmiştir. Görme engelli anneler için emzirmeyi sürdürmede kolaylaştırıcı
faktörler; emzirme sırasında kendilerine uygun emzirme pozisyonu belirleme,
çevrelerinden fiziksel yardım alma, akran ve aile desteği ve bazı emzirmeye yardımcı
araçların kullanımı olarak belirlenirken, bu anneler için emzirmedeki engelleyici
faktörler; bebeği memeyi yerleştirmede ve uygun pozisyonu sağlamada zorluk,
yetersiz süt algısı ve sağlık hizmeti verenlerin kendilerine yönelik yaklaşımları ve bilgi
eksiklikleri olarak saptanmıştır.
Sonuç: Çalışmamızdaki anneler, özellikle sağlık personellerinin görme engelli
annelerle nasıl iletişim kuracakları ve onları nasıl destekleyecekleri konusunda sınırlı
bilgiye sahip olduklarını belirtmiştir. Bu nedenle emzirme danışmanları ve sağlık
hizmeti sağlayıcılarının görme engelli kadınlara bilgi ve tavsiye verebilmeleri için
görme engeline yönelik emzirme danışmanlığı konusunda eğitim almaları önem
taşımaktadır
This study aims to examine in detail the breastfeeding experiences
of visually impaired mothers and the facilitating and hindering factors for these
mothers in maintaining breastfeeding.
Method: In line with the purpose of the research, a qualitative research was
conducted using the content analysis approach in our study. The sample of the study
consisted of visually impaired mothers aged 18 and over, residing in Turkey, speaking
Turkish, having a baby younger than 2 years old and breastfeeding experience. The
research was conducted with 15 visually impaired mothers. Data were collected
through video or audio interviews using a semi-structured interview form.
Results: In our study, three main themes were identified: negative emotions
arising from breastfeeding, barriers to initiating and maintaining breastfeeding, and
facilitators in adapting to appropriate breastfeeding routine and behavior. Facilitating
factors in maintaining breastfeeding for visually impaired mothers; While determining
the breastfeeding position suitable for them during breastfeeding, getting physical help
from their environment, peer and family support and the use of some breastfeeding
aids, the barriers to breastfeeding for these mothers are; difficulties in placing the baby
to the breast and providing the appropriate position, perception of insufficient milk,
and the approaches of health care providers towards themselves and lack of
knowledge.
Conclusion: The mothers in our study stated that especially the health personnel
have limited information on how to communicate with and support visually impaired
mothers. For this reason, it is important for breastfeeding counselors and health care
providers to receive training on breastfeeding counseling for the visually impaired so
that they can provide information and advice to visually impaired women