İnsanoğlunun toplumsallaşma süreci içerisinde birlikte yaşamak, paylaşmak ve
yaratmak güdüleri ile oluşturdukları her kazanımı inceleyen Halk Bilimi, toplumsal
yaşam sürecinde sürekli değişen ve gelişen bir alanı inceler. Bu dinamik yapı içerisinde
bulunan halk dansları toplumların ortak değeri hâline gelmiş, kendini ifade aracı olarak
kullanılmıştır. Geçmişten günümüze değişerek gelmiştir. Bu değişim çıkış noktasından
bu güne farklı bağlamlar, farklı boyutlarla karşımıza çıkar. Toplumların kültürlerinin bir
eseri ve onları yansıtan geleneksel danslar zaman ve mekân bağlamında çeşitlenmiş,
evrilmiş günümüze kadar ulaşmıştır.
Bu çalışmada; Anadolu’da varlığını sürdüren geleneksel dansların tür yapısı
içerisinde Eskişehir danslarının mekân, icra, kostüm ve müzik özelliklerinin yapısal
analizine odaklanılmıştır. Dansların oluşum süreçleri ve zaman içerisindeki değişimi
ortaya konulup, günümüz uygulamaları açısından tespitler yapılmıştır.
Dans icra alanları, kişi sayısı, form yapısı gibi bilgilerle birlikte yazıya
geçirilmiştir. Gelecek kuşaklara aktarımı için filme alınmış, ayrıca örnek olarak hareket
notasyonu tekniği kullanılarak yazım çalışması yapılmıştır.
iv
Yörede danslara eşlik eden sazlar incelenmiş, ritim aletleri ve çalım teknikleri
üzerinde durularak özellikle Eskişehir’de kullanılan ritimler notaya alınmıştır.
Danslarda günümüzde kullanılmakta olan kostüm örnekleri incelenerek değişim
durumları tespit edilmiştir.
Çalışmada, genel anlamda halk dansları türleri içerisinde yeri olsa da Eskişehir
geleneksel danslarının kendine özgü yanları, etkilendiği yöreler veya coğrafya, taraflar
olduğu ortaya konulmuştur
Folklore, which examines every achievement that human beings have created with
the motives of living, sharing and creating together in the socialization process, examines
an area that is constantly changing and developing in the process of social life. Folk
dances in this dynamic structure have become the common value of societies and have
been used as a means of self-expression. It has changed from the past to the present. From
the starting point of this change, we come across different contexts and different
dimensions. The traditional dances that reflect the cultures of the societies have
diversified and evolved in the context of time and space and have survived to the present
day.
This study focuses on the structural analysis of the venue, performance, costume
and musical characteristics of Eskişehir dances within the genre structure of traditional
dances that exist in Anatolia. The formation processes of dances and their changes in time
were revealed, and determinations were made in terms of today's practices.
Dances were written down with information such as dance performance areas,
number of people, and form structure. It was filmed for transfer to future generations, and
a writing study was done by using the motion notation technique as an example.
The instruments accompanying the dances in the region were examined, rhythm
instruments and playing techniques were emphasized, and the rhythms used especially in
Eskişehir were noted.
vi
The examples of costumes used today in dances were examined and their changes
were revealed.
As a result, although it has a place in the folk dance genres in general, the unique
aspects of Eskişehir traditional dances, the regions where it is affected or the geography,
are evaluated in the conclusion section by revealing that they are the parties