Bu araştırma, İngilizce hazırlık sınıflarında yabancı dil kaygısının öğrencilerin İngilizce başarılarını doğrudan ve öğrenci katılımı aracılığıyla ne kadar etkilediğini ortaya koymayı amaçlamaktadır.
Yöntem: Araştırma, nedensel modelde desenlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu İç Anadolu Bölgesinde yer alan bir üniversitenin Yabancı Diller Bölümü’nde öğrenim gören 605 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama araçları olarak Yabancı Dil Sınıf Kaygısı Ölçeği (Horwitz, Horwitz ve Cope, 1986), araştırmacı tarafından geliştirilen Yabancı Dil Dersi Katılım Ölçeği ve öğrencilerin dönem sonu başarı puanları kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel analizler, normallik testi, fark testleri, Pearson Momentler Çarpım Korelasyon analizi ve yol analizi (path analysis) kullanılmıştır.
Bulgular: Araştırmada, öğrencilerin yabancı dil kaygılarının yabancı dil dersinde katılım üzerinden İngilizce başarısını etkilediği sonucuna ulaşılmıştır. Bu etkinin kısmi aracılık etkisi olduğu ve negatif olduğu belirlenmiştir.
Sonuç ve Öneriler: Yabancı dil dersinde katılım arttırıldığında yabancı dil kaygısının başarı üzerindeki etkisinin kısmen ortadan kalktığı sonucuna ulaşılmıştır. Bu durum, yabancı dil kaygısının İngilizce başarısı üzerindeki olumsuz etkinin yabancı dil dersinde katılımın arttırılmasıyla birlikte azaldığını göstermektedir. Yine de yabancı dil kaygısının başarı üzerindeki etkisinin katılım arttırıldığında tamamen kaybolmaması yabancı dil kaygısının İngilizce başarısı ilişkisini etkileyecek başka değişkenlerin araştırılması gerektiği anlamına gelmektedir
The study aims to find out the mediating role of student engagement on the relationship between foreign language anxiety and English language achievement.
Method: The research design of the study is prediction research design. The participants consist of 605 English preparatory class students at the Foreign Languages Department of a university in the Central Anatolia Region in 2018-2019 academic year. The data were collected with “Foreign Language Classroom Anxiety Scale” (Horwitz, Horwitz & Cope, 1986), “Language Engagement Scale” which is developed within the study and the student grades. Descriptive analysis, test of normality, t-test, ANOVA, Pearson correlation, linear regression, multiple regression analysis and path analysis were used to analyse the data.
Results: It is found that engagement of the students in EFL classroom mediates the relationship between foreign language anxiety and English language achievement. Mediating effect of engagement variable is partial and negative.
Conclusion and Suggestions: It is concluded that when engagement is improved, the effect of foreign language anxiety on English language achievement partially disappears. It means that the negative effect of foreign language anxiety on the English language achievement decreases when engagement is enhanced in the classroom environment. Other mediator variables can be investigated to affect the relationship between foreign language anxiety and English language achievement