Günlük hayatta sıkça kullanılan matematiksel tahmin etme becerisi ma tematik eğitiminde önemi gittikçe artan bir araştırma konusudur. Tahmin becerisinin
önemli bir alt bileşeni olan ölçmeye dayalı tahmin becerisi matematiksel problem çöz me başarısını etkileyen bir beceridir. Ölçmeye dayalı tahmin becerisinin alanyazında
henüz yeterince araştırılmadığı görülmektedir. Buradan hareketle, altıncı sınıf öğrenci lerinin ölçmeye dayalı tahmin becerilerinin ve bu beceriye ilişkin görüşlerinin incelen mesi bu araştırmanın ana amacıdır. Araştırmada öğrencilerin ölçmeye dayalı tahmin
becerileri, kullandıkları tahmin stratejileri ve yaptıkları tahminlerini ölçümlerle elde
ettikleri değerlerle karşılaştırma süreçleri incelenmiştir. Ayrıca öğrencilerin söz konusu
beceriye ilişkin görüşleri ile araştırma kapsamında yapılan uygulamalara yönelik görüşlerinin incelenmesi de amaçlanmıştır.
Yöntem: Araştırmada nitel yöntemlerden durum çalışması deseni kullanılmıştır.
Çalışma grubunu Ankara İlinin bir merkez ilçesinde bulunan bir ortaokulda altıncı sınıf ta okuyan altı öğrenci oluşturmuştur. Çalışma grubunun belirlenmesi için altıncı sınıfta
okuyan 35 öğrenciye ölçmeye dayalı tahmin becerilerini belirlemeye yönelik etkinlikler
uygulanmıştır. Bu öğrenciler arasından yüksek, orta ve düşük tahmin becerisine sahip
bir kız ve bir erkek öğrenci olmak üzere toplam altı öğrenci çalışma grubu için seçilmiş tir. Öğrencilerle birer seans klinik görüşmeler yapılmış ve tahmin becerileri ile tahminlerini ölçümleriyle karşılaştırma süreçleri incelenmiştir. Ayrıca klinik görüşmelerden
sonra öğrencilerin uygulamaya ilişkin görüşleri de alınmıştır. Tahminlerin değerlendirilmesinde alanyazında bulunmayan ve ‘Tahminlerin Ölçümün Yüzdesine Göre Değerlendirilmesi’ adı verilen bir yöntem kullanılmış olup bu yöntem detaylı bir şekilde açıklanmıştır. Klinik görüşmelerden ve öğrenci görüşlerinden elde edilen veriler de detaylı
bir şekilde analiz edilmiştir.
2
Bulgular: Araştırmada ulaşılan bulgular incelendiğinde öğrencilerin ölçmeye
dayalı tahminde kullandıkları stratejiler referans noktası kullanma, karşılaştırma, önceki
bilgiyi kullanma, gözünde canlandırma, birim tekrarlama, parçalama, sıkıştırma, rastge le tahmin ve yeniden biçimlendirme stratejileridir. En çok kullanılan strateji referans
noktası kullanma stratejisi olmuştur. Öğrencilerin yapılan etkinliklerde ölçmeye dayalı
tahmin becerilerinin yüksek olmadığı belirlenmiştir. Öğrencilerin uzunluk tahmininde
daha yüksek performansa sahipken alan ve hacim tahmininde daha düşük performansa
sahip oldukları bulgusuna ulaşılmıştır. Öğrencilerin tahmin sonuçlarını ölçüm sonuçlarıyla karşılaştırma süreçlerinde ölçüm yaparken öğrencilerin 30 cm’lik cetvel ve katlanır
mezuraya kıyasla genelde metre kullandıkları belirlenmiştir. Tahmin değerlerini ölçüm
değerleri ile karşılaştırmanın öğrencilerin öğrenmelerine olumlu etkisinin olduğu belirlenmiştir. Yapılan görüşmeler neticesinde, öğrencilerin tahmin denildiğinde akıllarına
gelen ilk becerinin işleme dayalı tahmin becerisi olduğu bulgusuna ulaşılmıştır.
Sonuç ve Öneriler: Araştırmada ulaşılan önemli sonuçlardan ilki tahmin becerisi yüksek olan öğrencilerin daha fazla strateji kullandıkları sonucu olmuştur. Tahmin
becerisi konusunda alanyazından farklı olarak bu araştırmada yeniden biçimlendirme
stratejisi ortaya çıkmıştır. Öğrencilerin ölçüm sırasında zorluk yaşamaları, bu konuda
eksikleri olduklarını ortaya çıkarmıştır. Bu araştırmanın ilerletilmesi için daha geniş
çalışma grupları, farklı özelliklere sahip öğrenciler ve farklı sınıf seviyeleri ile araştırmalar gerçekleştirilmesi önerilir. Eğitimcilere yönelik olarak da öğrencilerin ölçmeye
dayalı tahmin becerilerinin gelişimine fırsat sağlayan etkinliklerin artırılması önerilmektedir.
The ability to estimate mathematically, which is used extensively in
daily life, is becoming an increasingly important research topic in mathematics educa tion. Measurement estimation, which is an important subcomponent of estimation, is a
skill that affects mathematical problem solving success. It is seen that measurement
estimation skill has not been investigated sufficiently in the literature yet. From here,
the main purpose of this study is to investigate the measurement estimation skills of
sixth grade students and their opinions about this skill. In the research, the students'
skills of estimation, their estimation strategies, and their processes of comparing be tween their estimated values and values they obtained after measuring, were investi gated. We also aimed to investigate the students' views on the measurement estimation
skill and their opinions about the applications performed in this research.
Method: The case study design, one of the qualitative research methods, was
used in the study. The study group consisted of six students at the sixth grade level in a
secondary school in the central district of Ankara Province. For the selection of the
study group, activities aimed at determining measurement estimation skills were applied
to 35 students at the sixth grade level. A total of six students, three female and three
male, each one having high, medium and low estimation skills were selected for the
study group. One session of clinical interviews were conducted with each of the stu dents, and their estimation skills and their comparison process between their estimated
and measured values were investigated. In addition, after the clinical interviews, stu dents' opinions about the applications were also obtained. A method, called ‘The As sessment of the Estimations According to Percentage of Measurement’ is used that is
not available for the assessment of estimations in literature and is explained in detail.
The data obtained from interviews and student opinions were also analyzed in detail.
4
Results: When the findings were analyzed, the strategies that students used in
estimating were found to be “using reference point, comparison, using previous infor mation, visualization, unit repetition, fragmentation, compression, random prediction
and reformatting strategies”. The most commonly used strategy was the reference point
use strategy. It was determined that students' estimation skills were not high in activi ties. It was found that while students had higher performance in length estimation, they
had lower performance in area and volume estimation. It was determined that students
generally used the meter compared to the 30 cm ruler and the soft tape measure while
they compared their estimated values with the measured values. It was determined that
the activity of comparing their estimations with the measured values had a positive ef fect on students’ learning. After the interviews, it was found that the first skill that came
to the students’ mind was operation-based estimation skill when they first heard about
estimation.
Conclusion and Suggestions: The first of the important results obtained in the
study was that students with higher estimation skills used more strategies. Unlike the
literature on estimation skills, this research revealed the strategy of reformatting. The
fact that the students had difficulty during measurements revealed that they lacked
knowledge on this subject. In order to advance this research, it is recommended to con duct research with wider study groups, students with different characteristics and differ ent grade levels. For educators, we can suggest to increase the activities that provide
more opportunity for students to develop their measurement estimation skills