Okul dışı öğrenme ortamları birçok farklı içerikten oluşmakta olup; bun lardan biri de doğa ortamında verilen eğitimlerdir. Doğa içerikli eğitimlerinin daha etki li olması ve kazanımlarla ilişkilendirilmesinde, öğretmenlerin derslerinde kullanımına
yönelik görüşlerinin toplanmasıyla, bu doğrultuda geliştirilen ders planlarının niteliği ve
süreçlerin incelenmesiyle mümkündür. Bu bağlamda çalışmanın amacı, doğa yürüyüşü
liderliği eğitimi süreci ve doğa yürüyüşü sporunun öğretim ortamlarında kullanılmasına
yönelik farklı branş öğretmenlerinin görüşlerinin incelenmesidir.
Yöntem: Çalışma nitel araştırma desenlerinden olgu bilim (fenomenoloji) araş tırması şeklinde düzenlenmiştir. Bu araştırmada “doğa yürüyüşü sporunun derslerde
kullanımı” olgusu üzerinde çalışma gerçekleştirilmiştir. Araştırma, 2020-2021 eğitim öğretim yılında çeşitli devlet okullarında farklı branşlarda görev yapan, doğa yürüyüşü
liderliği eğitimi almış 22 öğretmen ile yürütülmüştür. Veriler, çalışmaya katılan öğret menler ve ders planı değerlendiren uzman değerlendiricilerden toplanmıştır. Araştırma da veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu ve doğa yürüyüşü içe rikli ders planları kullanılmıştır. Ayrıca ders planlarının değerlendirilmesinde 11 ölçüt ten oluşan ders planı değerlendirme ölçeği kullanılmıştır.
Bulgular: Yapılan görüşmeler sonucunda doğa yürüyüşü liderliği eğitiminden
beklentiler, beklentilerin karşılanma durumu, eğitim sürecinin başarılı yönleri, zayıf
yönleri, eğitim sürecine ilişkin öneriler ve doğa yürüyüşü sporunun eğitim-öğretim or tamlarında kullanılabilirliği temaları ve bu temalara ilişkin kategoriler ve kodlara ula şılmıştır. Ayrıca çalışmaya katılan öğretmenlerin, doğa yürüyüşü sporu ile ilişkilendire rek kendi branşlarında oluşturmuş oldukları ders planlarının, belirlenen düzeylere göre
niteliklerinin incelenmesine dair bulgular elde edilmiştir.
2
Sonuç ve Öneriler: Elde edilen bulgular doğrultusunda öğretmenlerin doğa yü rüyüşü liderliği eğitimine teknik bilgi öğrenme, belge alma, farklı bir eğitim alma, do ğada vakit geçirme, sosyalleşme ve uygulamalı eğitim beklentisiyle katıldıkları ve eği tim sonunda beklentilerinin çoğunun eğitim içeriğinin nitelikli, farkındalık oluşturucu,
samimi ve eğiticinin nitelikli olması bakımdan karşılandığı sonucuna ulaşılmıştır. Eği tim süreci farkındalık oluşturma, uygulamalı eğitim, teori-uygulama bütünlüğü ve eğiti ci vasıfları bakımından başarılı bulunurken süre yetersizliği, etkinlik yetersizliği, kurum
destek eksikliği ve ilk yardım eğitimi eksikliği bakımından zayıf bulunmuştur. Eğitim
sürecine yönelik öneriler bulgusuna ilişkin eğitim öncesi başvuru şartları konulması,
katılımcı sayısının azaltılması, eğitim destek araçlarının kullanılması ve eğitimlerin sür dürülebilir olması önerileri yapılmıştır. Katılımcılar tarafından doğa yürüyüşünün öğre tim ortamlarında kullanılabilir olduğu belirtilirken günlük yaşama transfer etme, ders lerle ilişkilendirme amacıyla ve yaparak yaşayarak ile problem çözme yöntem ve tek nikleriyle uygulanabileceğine dair sonuçlara ulaşılmıştır. Doğa yürüyüşü liderliği eğiti mine katılan öğretmenlerin doğa yürüyüşü ile ilgili hazırladıkları ders planları değerlen dirildiğinde planlar bütünsel incelendiğinde geliştirilebilir/orta düzey ders planları oldu ğu görülmektedir. Öğrencileri iş birliği ile çalışmaya teşvik etme, üst düzey becerileri
ortaya çıkarabilecek nitelikte olma ve uygun ölçme değerlendirme araçları kullanma
bakımından yetersiz, etkinlik süresinin kazanımı gerçekleştirilmesinde yeterli düzeyde
olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bu sonuçlar doğrultusunda araştırmacılara, eğitmenlere
ve kurumlara çeşitli önerilerde bulunulmuştur
Outdoor education environments consist of many different contents;
One of them is the training given in the nature environment. It is possible to make na ture-based education more effective and to associate it with the achievements, by col lecting the opinions of the teachers on this field and examining the developed lesson
plans and processes. In this context, the aim of the study is to examine the hiking lead ership training process and the use of hiking sports in teaching environments according
to the views of different branch teachers.
Method: The study was organized as phenomenology research, one of the quali tative research designs. In this research, a study was carried out on the phenomenon of
"the use of hiking sports in lessons". The research was carried out with 22 teachers
working in different branches in various public schools and trained in hiking leadership
in the 2020-2021 academic year. Data were collected from teachers participating in the
study and expert evaluators who evaluated the lesson plan. Data collection tools used in
the research; semi-structured interview form and nature walk lesson plans. In addition, a
lesson plan evaluation scale consisting of 11 criteria was used in the evaluation of les son plans.
Results: As a result of the interviews, the themes of expectations from hiking
leadership training, the fulfillment of expectations, the successful aspects of the educa tional process, its weaknesses, suggestions for the training process, the usability of hik ing sports in educational environments, and the categories and codes related to these
themes are included. In addition, there are findings on the examination of the qualifica tions of the lesson plans that the participating teachers have created in their own
branches by associating them with the sport of hiking, according to the determined lev els.
4
Conclusion and Suggestions: In line with the findings, it was concluded that
the teachers attended the hiking leadership training with the expectation of obtaining
technical knowledge, learning documents, getting a different education, spending time
in nature, socializing and practical training, and most of their expectations at the end of
the training were met in terms of the quality of the training content, awareness-raising,
sincere and qualified trainer. has been reached. While the training process was found to
be successful in terms of awareness raising, applied training, theory-practice integrity
and educational qualifications, it was found to be weak in terms of lack of time, lack of
effectiveness, lack of institutional support and lack of first aid training. Suggestions
were made regarding the finding of suggestions for the training process, pre-training
application conditions, reducing the number of participants, using training support tools,
and ensuring the sustainability of training. While it has been stated that nature walk can
be used in teaching environments, it has been concluded that it can be applied with the
aim of transferring it to daily life, associating it with lessons, and problem solving
methods and techniques by living by doing. When the lesson plans prepared by the
teachers participating in the hiking leadership training are evaluated, it is seen that there
are developable/intermediate lesson plans when the plans are examined holistically. It
has been concluded that it is insufficient in terms of encouraging students to work in
cooperation, being able to reveal high-level skills and using appropriate assessment and
evaluation tools, but sufficient in realizing the acquisition of activity duration. In line
with these results, various suggestions were made to researchers, trainers and institu tions.