ESOGÜ Akademik Açık Erişim Sistemi

Toplam üretken bakım uygulamasından başarı sağlamada örgütsel öğrenmenin rolü ve bir üretim işletmesindeki uygulama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisor Uzun, Özlem
dc.contributor.author Doğan, Ersin
dc.date.accessioned 2022-07-29T11:51:32Z
dc.date.available 2022-07-29T11:51:32Z
dc.date.issued 2010
dc.date.submitted 2010
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11684/3993
dc.description.abstract Teknolojik gelişmeler, rekabet koşullarının güçleşmesi, belirsizliklerin artması gibi iş ve yönetim dünyasını etkileyen yoğun değişim, işletmeleri bu değişime uyum gösterme problemi ile karşı karşıya getirmektedir. Örgütler bu değişime uyum gösterebilmek için çeşitli çalışmalarda bulunmaktadırlar. Bu çalışmalardan birisi olan Toplam Üretken Bakım (TÜB) işletmedeki kayıpların belirlenerek yok edilmesinde etkili bir yöntemdir. Ancak başarı için tüm çalışanların gelişimi, yaratıcılığının teşviki ve katılımlarının sağlanması gerekmektedir. Öğrenerek kendini yenileyen, değişen ve güncel olabilmeyi başaran işletmeler, hedeflerine daha kolay ulaşmakta, uygulamak istediklerini daha çabuk hayata geçirebilmektedir.Bu çalışmanın amacı; Toplam Üretken Bakım uygulayan işletmede başarılı iş sonuçları alınmasında çalışanların örgütsel öğrenme algılarının rolünü belirlemektir.Çalışmada alan araştırması yöntemi kullanılmış ve Toplam Üretken Bakım uygulayan bir şirkette çalışanların örgütsel öğrenmeyi kolaylaştırıcı faktörlere ilişkin algıları belirlenmeye çalışılmıştır. Ölçme aracı olarak (Özdemir, 2006) tarafından hazırlanan örgütsel öğrenme ölçeği üretim işletmesi çalışanlarına uyarlanarak uygulanmıştır. Ölçek uygulamasına aynı şirketin iki ayrı işletmesinden toplam 250 çalışan katılmış olup bu çalışanların örgütsel öğrenmeye ilişkin algılarının çalıştıkları işletme, kıdem yılı, yaş, eğitim durumu gibi değişkenlere göre farklılık gösterip göstermediği ölçülmeye çalışılmıştır.Ayrıca uygulama yapılan üretim şirketinin Toplam Üretken Bakım uygulanmaya başlaması ile birlikte yıllar içersindeki iş sonuçları; arıza sayıları, bakım birim maliyeti, toplam ekipman etkinliği, kişi başına düşen öneri, enerji tüketimi ve müşteri şikayeti oranı incelenmeye çalışılmıştır.Araştırmada şu sonuçlara ulaşılmıştır;Uygulama yapılan işletme Toplam Üretken Bakım uygulamaya başlaması ile birlikte yıllar içersinde iş sonuçlarında önemli kazanımlar sağlamıştır.İşletmede çalışanların örgütsel öğrenmeye ilişkin algıları genel anlamda incelendiğinde bütün boyutlarda olumludur. Boyut bazında Bilgi Paylaşımı, Örgütsel Bellek, Bireysel Gelişme ve Öğrenme, Hatalar ve Deneme-Yanılma, Sistem Bakış Açısı boyutlarının örgütsel öğrenmede en yüksek puanı aldığı görülmüştür.Toplam Üretken Bakım uygulamasından başarılı sonuçlar alınarak işletme performansının artmasında, işletmede örgütsel öğrenmeyi kolaylaştırıcı mekanizmaların bulunması olumlu rol oynamaktadır. tr_TR
dc.description.abstract Organizations encounter problems of adapting the intensive changes which affect the world of business and management, such as technological developments, competitive conditions and increased uncertainities, organizations make various studies to comply with this change. Total Productive Maintenance and Learning Organizations concepts increasingly gained importance and in recent years competitions have become determining factor for many industries. Total Productive Maintenance is an effective method to determine and reduce loses. But the development, encouragement of creativity and participation of all employees must be provided. The organizations which develop, change and update themselves by learning, reach their targets easier and realize their willings quicker.The purpose of this study is to determine the role of the organizational learning perceptions of the employees to have succesfull business results in an organization which implements Total Productive Maintenance.In this study, field research method is used an the perception of facilitating factor of organizational learning is determined. Organizational learning scale which is prepared by Özdemir (2006) is used as measuring method. 250 employees from different two organization of the same company have participated in scaling.It is tried to be measured by the perception of the employees differing with the variables such as, organization, seniority, age, level of education.In addition, business results, number of berakdowns, unit maintenance costs, OEE, suggestions per employess, energy consumption of the company, and customer complaints rate are tried to be surveyed in years beginning with the implementation of TPM.Following results were reached in the study;The organization have significant gains in business results after the implementation of TPM. The perception of employees are positive in all dimensions.Organizational memory, personal development and learning and faulties and test-mistaken, system perspective dimensions of organizational learning has received the highest scores were observed. Organizational learning mechanisms existence on the business have positive role to increase the business performance with Total Productive Maintenance application. tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.publisher ESOGÜ, Sosyal Bilimler Enstitüsü tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject Toplam Üretken Bakım tr_TR
dc.subject Örgütsel Öğrenme tr_TR
dc.title Toplam üretken bakım uygulamasından başarı sağlamada örgütsel öğrenmenin rolü ve bir üretim işletmesindeki uygulama tr_TR
dc.type masterThesis tr_TR
dc.contributor.department ESOGÜ, İktisadi İdari Bilimler Fakültesi, İşletme Anabilim Dalı tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster