Bu çalışmanın amacı, buzdolabı seçiminde tüketicilerin tercihlerini etkileyen
faktörlerin yanı sıra tüketici tercihlerinin demografik değişkenlere göre farklılık
gösterip göstermediğinin belirlenmesidir. Eskişehir’de 15-21 Aralık 2008 tarihleri
arasında Media Markt’ ta görüşülen 99 cevaplayıcının buzdolabı tercihleri Konjoint
Analizi ile incelenmiştir.
Cevaplayıcıların tümü ve demografik özelliklere göre oluşturulan tüketici grupları
için ayrı ayrı uygulanan Konjoint Analizi ile buzdolabı tercihlerinde önem verilen
özellikler ve önem ağırlıkları belirlenmeye çalışılmıştır. Cevaplayıcıların tümü için
yapılan analiz sonucunda kişilerin; enerji sınıfı, buzdolabı tipi, derin dondurucu
varlığı, iç tasarım, fiyat, kapasite ve garanti süresine önem verdikleri bulunmuştur.
Yaş dışındaki diğer demografik özellikler açısından tüketicilerin buzdolabı tercihinde
önem verdikleri özellik sıralamalarında farklılıklar olduğu görülmüştür.
The aim of this thesis is to determine the factors that influence the consumers’
preferences of choosing refrigarator and also determine whether consumers’
preferrences changed according to personal variables. In this study, responses of 99
respondents were analized with Conjoint Analysis in Eskişehir in Media Markt at 15-
21 December 2008.
Features that are important and importance levels were tried to determine with
Conjoint Analysis for whole respondents and for consumer groups that were occured
by demographic variables. In this study, the results of Conjoint Analysis for whole
respondents revealed that consumers in Eskişehir pay more attention the eco-labeling
and then the outer design, presence of no-frost, inner design, price, capacity and
guarantee time. Except the group which was occured by age, for the other consumer
groups consider important to different ordering features.