The purpose of this study is to evaluate Sience and Techonolgy lesson learning
environments in the terms of student centred education. In addition to this, the student
centred applications and the teacher centred applications are compared; according to the
situation of existance of schools, it is examined whether or not the student centred
applications are changed.
This study’s population is formed by the second grade students who are
educated both in the central and the village primary schools in Çanakkale and sience
and techonolgy teachers working in these schools. From that population the sampling is
with the inclusion of 1250 secondary second grade primary schools with and 21 Sience
and Techonolgy/Sience teachers working in those schools by using random sample. In
this study survey method is used. The data is collected bu using “Student Centred
Learning Environments Scale” which arranged by Acat (2006). The scale includes 50
instructions representing environments dimensions; psycho-social environment/school’s
social climate, underwork and hardware dimension, location dimension, time
dimension.
At the end of the research, according to the teacher and students opinions; a
positive point of view is observed in the Since and Technology lessons of 6th and 7th
degrees about psycho-social environment/school’s social climate and time dimension
while the underwork and hardware dimension and location dimension is pointed out to
have some absences. Furthermore, after the comparison of teacher centred applications
and student centred applications, it’s detected that there is a meaningful disparity
militate in favor of student centred applications. According to the situations of schools,
where the possibility of giving student centred education is varied, its found that in
village and suburb schools there are more positive effects on psycho-social
environment/school’s social climate, underwork and hardware and time dimensions
while in central schools there are positive effects on location dimensions.
Bu araştırmanın amacı Fen ve Teknoloji dersi öğrenme ortamlarının öğrenci
merkezli eğitim açısından değerlendirilmektir. Bunun yanında öğrenci merkezli
uygulamalar ile öğretmen merkezli uygulamalar karşılaştırılmış, okulların bulundukları
konuma göre, öğrenci merkezli uygulamaların değişip değişmediği, sınıf mevcutlarına
göre öğrenci merkezli eğitimin öğrenme boyutlarında farklılaşma olup olmadığı
incelenmiştir.
Bu araştırmanın evrenini, Çanakkale merkez ve köy ilköğretim okullarında
eğitim gören II. kademe öğrencileri ve bu okullarda görev yapan Fen ve Teknoloji
öğretmenleri oluşturmaktadır. Evrenden random (şans) yöntemi ile seçilen örneklemi
1250 ilköğretim II. Kademe öğrenci ile seçilen okullarda görev yapmakta olan 21 Fen
ve Teknoloji/Fen Bilgisi öğretmeni oluşturmuştur. Çalışmada alan taraması yöntemi
kullanılmıştır. Veriler Acat (2006) tarafından hazırlanan “Öğrenci Merkezli Öğrenme
Ortamları Ölçeği” kullanılarak toplanmıştır. Ölçek, öğrenme boyutlarını ifade eden
psiko-sosyal ortam/okulun sosyal iklimi, altyapı ve donanım boyutu, mekân boyutu ve
zaman boyutundan oluşan 50 maddeyi içermektedir.
Araştırma sonucunda, öğrenci ve öğretmen görüşlerine göre; 6. ve 7. sınıflarda
Fen ve Teknoloji dersinde öğrenci merkezli eğitimde psiko-sosyal ortam ve zaman
boyutunda olumlu görüşler belirlenirken; mekân, altyapı ve donanım boyutunda
eksiklikler görülmüştür. Bunun yanında öğrenci merkezli uygulamalar ile öğretmen
merkezli uygulamalar karşılaştırılmış ve öğrenci merkezli uygulamalar lehine anlamlı
bir farklılık belirlenmiştir. Okulların bulundukları konumlara göre, öğrenci merkezli
eğitim verebilme durumlarında farklılık olduğu; köy ve merkeze uzak okullarında daha
olumlu psiko-sosyal ortam, altyapı ve donanım ile zaman boyutu ilkeleri uygulanırken,
merkez okullarındaki öğrenciler ise mekân boyutunda daha olumlu görüşler
belirtmişlerdir. Bunun yanında öğrenci sayısı az olan sınıflarda psiko-sosyal ortam
boyutu ilkeleri ve zaman boyutu özellikleri daha olumlu iken, altyapı-donanım ve
mekân boyutunda eksiklikleri olduğu ifade edilmiştir.