Bu araştırmada yedinci ve sekizinci sınıf öğrencilerinin eleştirel düşünme
düzeyleri ve eleştirel düşünme düzeyinin öğrencinin cinsiyeti, sınıf düzeyi, öğretmenin
cinsiyeti, sınıf mevcudu ve öğrencinin matematik başarısı açısından farklılaşıp
farklılaşmadığı incelenmiştir.
Araştırmanın örneklemini 2007–2008 öğretim yılında Samsun’un Alaçam ve
Yakakent ilçelerinde öğrenim gören yedinci ve sekizinci sınıf öğrencileri arasından
rastlantısal olarak seçilen 402 yedinci sınıf ve 424 sekizinci sınıf olmak üzere toplam
826 öğrenci oluşmuştur.
Verilerin toplanması aşamasında Demir (2006) tarafından hazırlanan eleştirel
düşünme ölçeği kullanılmıştır. Ölçeğin yanı sıra öğrencilerin demografik özelliklerini
belirlemek amacıyla araştırmacı tarafından hazırlanan bilgi formu kullanılmıştır.
Verilerin analizinde frekans, yüzde, aritmetik ortalama, standart sapma, t testi,
tek yönlü varyans analizinden ( ANOVA ) yararlanılmıştır.
Araştırma sonunda öğrencilerin eleştirel düşünme düzeylerinin yüksek olduğu
ve bu düzeyin araştırmanın tüm değişkenlerine göre anlamlı derecede farklılaştığı
görülmüştür. Bu sonuçlara dayalı olarak öğrencilerin eleştirel düşünme düzeylerinin
belirlenmesi ve geliştirilmesine yönelik önerilerde bulunulmuştur.
In this research indicated that to determine differences among seventh and eighth
grade students’ levels of critical thinking points of view gender of students, class level,
gender of teachers, class existing and mathematics success.
Universe of the research consists of 7th and 8th grade school students, who are
educated in Alaçam and Yakakent (within Samsun) in 2007–2008 education years.
Sample of the study consists of 402 7th and 424 8th (totally 826) grade students which are
selected from the universe.
Data was collected by Demir’s (2006) critical thinking scale. An information
form which was prepared by the researcher to determine students’ demographical
features was also used with this scale.
Frequencies, percentage, arithmetic mean, standard deviation, t test, one-way
analysis of variance (ANOVA) were employed to analyze data.
The results of the research indicated that, the level of 7th and 8th grade students’
critical thinking levels were high and there were differences among the critical thinking
levels point of view all the independent variables of the research. Finally, suggestions
were included on determination and development of level of students’ critical thinking