Bu çalışma, ilköğretim ikinci kademe öğrencilerinin fen ve teknoloji dersine ilişkin
bilimsel okuryazarlık seviyelerinin tespit edilmesi amacıyla yapılmıştır. Çalışmada, 7. ve 8.
sınıf kız ve erkek öğrenciler arasında, yüksek-orta-düşük sosyo-ekonomik çevredeki okullarda
öğrenim gören öğrenciler arasında bilimsel okuryazarlık seviyeleri yönünden anlamlı bir fark
olup olmadığı araştırılmıştır. Ayrıca, anne ve babanın öğrenim durumlarına ve evlerinde
modern araç-gereç bulundurma, bilimsel dergileri takip etme ve kendilerine ait odalarının
bulunması durumlarına göre de öğrencilerin bilimsel okuryazarlıkları yönünden anlamlı bir
fark olup olmadığı araştırılmıştır.
Bilimsel okuryazarlık seviyesinin tespiti için, araştırmacı tarafından “Bilimsel
Okuryazarlık Ölçeği” ve “Bilimsel İçerik Testi” hazırlanmıştır. Pilot uygulama sonucunda,
Bilimsel Okuryazarlık Ölçeği’nin güvenilirlik katsayısı 0,81, Bilimsel İçerik Testi’nin ise 0,76
olarak bulunmuştur. Veriler, 2007-2008 öğretim yılında Kocaeli merkez ilçesi İzmit’te
bulunan rastgele seçilmiş 21 ilköğretim okulunda 7. ve 8. sınıfta okuyan 1484 öğrenciden elde
edilmiştir. Verilerin analizinde, öğrencilerin bilimsel okuryazarlık seviyelerinin tespiti için
aritmetik ortalama, standart sapma, t-testi ve varyans analizi kullanılmıştır. Ayrıca, bilimsel
okuryazarlık seviyeleri ile fen başarıları arasındaki ilişkinin tespiti için de korelasyon analizi
kullanılmıştır.
Araştırma sonuçlarına göre, öğrencilerin bilimsel okuryazarlık seviyeleri arasında,
cinsiyetlerine, aylık gelir durumlarına, anne-baba öğrenim durumlarına, modern araç-gereç ve
kendilerine ait odaya sahip olma, bilimsel dergi okuma durumlarına, okulun sosyal çevresine
göre anlamlı bir fark olduğu görülmüştür.
The purpose of this study is to determine second step of primary students’ level of
scientific literacy related to science and technology course. In addition, it explores whether
there is significiant difference among results according to students’ demographic
characteristics (gender, parents’ education situation, their families’ monthly incomes,
situation of having modern instruments and room of themselves, reading scientific journal,
social environment of school).
For this purpose, Scientific Literacy Scale and Scientific Content Test are prepared
and applied by researcher. According to the results of the reliablity analysis, cronbach alpha
value is 0,81 for Scientific Literacy Scale and 0,76 for Scientific Content Test. Data were
collected from 1484 students who attended the 7th and 8th grade in 21 primary schools which
are selected randomly in İzmit, center of Kocaeli, during the school year of 2007-2008. In
analysing data; aritmetic means, standart deviation, t-test and variation analysis were used to
determine students’ level of scientific literacy. In addition, correlation analysis was used to
determine the relationship between level of scientific literacy and science achievement.
This investigation show that students’ level of scientific literacy is sufficient, there is a
significient difference among students’ level of scientific literacy according to gender,
parents’ education situation, families’ monthly incomes, situation of having modern
instruments and room of themselves, reading scientific journal, social environment of school.